Brittiketju keskeyttänyt Nokia 8210:n myynnin

Iso brittiläinen matkapuhelinmyyjäliike ilmoittaa keskeyttäneensä yhden Nokian puhelinmallin myynnin vikojen takia. Nokian mukaan vikakohu on ylimitoitettu.

Nokian ongelmat viallisten kännyköiden kanssa jatkuvat Euroopassa. Brittiläinen Carphone Warehouse on ilmoittanut keskeyttäneensä Nokian 8210-mallisen kännykän myynnin. Yhtiö ilmoittaa saaneensa paljon valituksia puhelimissa olleista vioista. Carphone Warehouse on Euroopan suurin kännyköiden vähittäismyyjä.

Nokian puhelinten laatuongelmista on keskusteltu viime viikkoina tiiviisti. Saksalaisen Handelsblatt-talouslehden parin viikon takaisen artikkelin mukaan peräti 70 prosenttia Nokian puhelimista palautuisi valmistusvirheen takia korjattavaksi.

Suomalainen Digitoday-internetlehti päätyi vähittäismyyjien keskuudessa suorittamassaan kyselyssä 24 prosentin tulokseen. Nokia on kiistänyt molemmat arviot liioiteltuina, mutta ei ole kertonut julkisuuteen puhelintensa vikaprosenttia. Pääjohtaja Jorma Ollila vakuuttaa perjantain Helsingin Sanomissa Nokia-puhelinten laadun vastaavan alan keskiarvoa.

Nokia puolustelee vikakohua

Nokia Mobile Phonesin viestintäjohtaja Tapio Hedman pitää Nokian laatuongelmista käytyä keskustelua ylimitoitettuna. -Kun huomioidaan Nokian vuosittaiset tuotantovolyymit ja matkapuhelinvalmistuksen monimutkaisuus, on väistämätöntä että joukkoon mahtuu aina vikatapauksia, Hedman toteaa Kauppalehti Onlinessa.

Hedmanin mukaan Carphone Warehouse haluaa ennen 8210:n myynnin jatkamista tarkastaa yhdessä Nokian kanssa, ettei sen varastossa olevissa muutamassa tuhannessa puhelimessa ole viallisia näyttöruutuja, Kauppalehti Online kertoo.

Viestintäjohtaja Hedman arvioi, ettei viallisilla näyttöruuduilla varustettuja puhelimia brittimyyjän varastoista enää löydy, sillä suurin osa viallisista puhelimista on jo kuluttajien käsissä.

Tapio Hedman korostaa, ettei 8210-malli ole Nokialle niin sanottu volyymituote. Vuonna 1999 markkinoille tuotu 8210 on tyyliorientoituneille kuluttajille suunnattu muotipuhelin, minkä vuoksi sen hinta ja myyntimäärät poikkeavat selvästi yhtiön perusmalleista.

Mallin valmistus on tänä keväänä lakkautettu, mikä ei Hedmanin mukaan kuitenkaan johdu laatuongelmista. - 8210:n tuotantoa on ajettu alas jo jonkin aikaa. Yhden puhelinmallin elinkaari on nykyisin pari vuotta, Hedman toteaa, Kauppalehti Onlinessa.

(MTV3-STT-Reuters)

Nokia on tähän saakka toiminnut ja toimii edelleen ihan oikein siltä osin, että yhtiö kehittää uusia käsipuhelimia ja teknologiaa ja käyttää uusinta teknologiaa mahdollisimman hyvin. Se on riittänyt hyvin pitkälle vankan ja arvostetun aseman saavuttaamiseen, sanoo professori Christian Grönroos Svenska handelshögskolanista.

Mutta jossain vaiheessa tulee taitekohta, jossa täytyisi panostaa myös jälkihoitoon: huoltoon, korjaustöihin ja toki edelleen myös tuotteiden ominaisuuksiin, ettei maine kolhiintuisi, hän toteaa.

(Huomenta Suomi 19.04.2002)

Lue myös:

    Uusimmat