Fernando Alonso ei olisi voinut valita kauden ensimmäiselle voitolleen oivallisempaa paikkaa ja ajankohtaa, sillä argentiinalainen José Froilán González oli ajanut 60 vuotta aikaisemmin Ferrarin historian ensimmäisen formula ykkösten MM-osakilpailuvoiton juuri Silverstonessa. Tämä sai Gazzetta dello Sportin ylistämään etusivullaan englanniksi "ikuista Ferraria".
- Ferrari forever. 60 vuotta voittoja. Ferrari on edelleen Ferrari. Fernando Alonso on kuin Froilán González. Maranellon orin legenda sai alkunsa 14. heinäkuuta 1951 samalla radalla, jolla eilen alkoi Ferrarin uusi herääminen.
Gazzetta dello Sport antoi espanjalaiskuljettajalle kilpailusta arvosanaksi täyden kympin.
- Punaista magiaa. Alonson mestariesitys jää Ferrarin historiaan.
- Alonson vauhti oli toisen varikkokäynnin jälkeen niin hurjaa, että hän olisi varmasti ollut lyömätön myös ilman virhettä, joka maksoi Sebastian Vettelille aikaa varikolla, lehti uskoi.
La Stampa -päivälehden mielestä Ferrarilta vaadittiin täydellinen suoritus Red Bullin lyömiseksi. Taktiikka ja varikkokäynnit menivät nappiin, samoin Alonson ajo.
- Alonso pohjusti mestariesityksen hyödyntämällä jokaisen suosiollisen tilaisuuden, kuten mestarin DNA:han kuuluukin.
Lehdistöä puhutti myös Red Bullin tallimääräys tilanteen jäädyttämiseksi viimeisillä kierroksilla. La Stampa piti ironisena sitä, että viime vuonna Ferrarin toimintaa Saksan GP:ssä arvostellut tallipäällikkö Christian Horner turvautui nyt itse samoihin keinoihin, vaikka Mark Webber ei määräystä totellutkaan.
- Webber-raukka sai varmasti aikamoisen kurinpalautuksen kulissien takana. Horner väitti myös naama pokkana, että Red Bull antaa edelleen molemmille kuljettajilleen samat mahdollisuudet voittaa. Mutta miten ihmeessä, kun hän oli juuri yrittänyt estää australialaista? Ehkä tästä syystä Markin sopimusta pidennetään piakkoin ainakin yhdellä vuodella. Hän ehkä sanoo saavansa ohittaa myös Vettelin, mutta totuus on toisenlainen: kun hän yrittää sitä, Red Bull katkaisee häneltä väistämättä siivet eilisen tapaan.
Espanjasta yllättävää kritiikkiä
Myös espanjalaisissa urheilulehdissä Alonson hieno voitto oli päivän ykkösuutinen.
- Alonso pysäytti Red Bullit. Espanjalaiselta loistava voitto Silverstonessa, madridilainen AS kirjoitti.
Lehden mielestä Silverstonen radalla nähtiin yksi viime vuosien parhaista kilpailuista. Kolumnisti Alejandro Elortegui kehui myös Silverstonen tunnelmaa ja brittikatsojia.
- Kun heidän ykkösvihollisensa Fernando Alonso ajoi Froilán Rodriguezin (po. González) Ferrari 375 -autoa, hänelle hurrattiin aivan kuin radalla olisi ollut Jim Clark Lotus 49 -autollaan, ja kun espanjalainen nousi korkeimmalle korokkeelle loistokkaan ajon jälkeen, hänelle taputettiin aivan kuin voittaja olisi ollut brittien oma poika.
Elortegui suhtautui kuitenkin yllättävän kriittisesti kesken kautta tehtyyn sääntötulkinnan muutokseen, joka rajoitti pakokaasujen hyödyntämistä diffuusorissa. AS:n kolumnistin mielestä Ferraria mahdollisesti Red Bullin kustannuksella suosinut sääntömuutos ei ollut brittiyleisön osoittaman urheiluhengen mukainen.
- Siksi olen varma siitä, että heitä ei miellyttänyt lainkaan nähdä Stefano Domenicalia palkintopallilla. Tämä henkilö yhdessä Luca di Montezemolon ja Jean Todtin kanssa ei edusta lainkaan Silverstonen henkeä. Nämä kolme yhdessä Bernie Ecclestonen kanssa ovat sääntöjä rukkaamalla onnistuneet peittämään Maranellon insinöörien kyvyttömyyden ja riisumaan RB7-auton aseista F150º:n tasolle. Ferrari teki samoin jo 1993, jolloin he tekivät lopun Williams FW15C:n aktiivijousituksesta. Mitähän olisi tapahtunut, jos Red Bullin paikalla olisi ollut Ferrari? Voin kertoa, ettei yhtään mitään, kuten vuonna 2004, Elortegui viittasi italialaistallin ylivoimaan.
Silverstonen viikonlopun jälkeen tallit päättivät palata takaisin Britannian GP:tä edeltäneisiin sääntöihin. El Mundo Deportivo piti koko jupakkaa naurettavana.
- On mielenkiintoista nähdä, onko Alonson voitto tulosta pelkästään Ferrarin kehityksestä vai oliko myös Red Bullin kilpailukyvyn menetyksellä jotakin tekemistä sen kanssa. Joka tapauksessa koko tämä sekasotku - jonka päätteeksi palataan lähtöpisteeseen - ei ollut hyväksi formula ykkösille, lehti kirjoitti.
McLarenilla virheiden kilpailu
Brittilehdissä harmiteltiin McLaren-kuljettajien vastoinkäymisiä. Lewis Hamilton joutui ajamaan kilpailun viimeisen kolmanneksen säästöliekillä, kun talli oli tankannut autoon liian vähän bensaa. Jenson Buttonin kisa päättyi keskeytykseen, kun mekaanikot eivät kiinnittäneet kunnolla auton oikeata etupyörää.
- McLarenin tallipäällikkö Martin Whitmarsh joutui puolustamaan asemiaan sunnuntai-iltana, kun kaksi uutta mokaa veivät Lewis Hamiltonilta ja Jenson Buttonilta mahdollisuudet nousta palkintopallille Britannian GP:ssä, kirjoitti The Guardian.
McLaren töpeksi Hamiltonin osalta jo aika-ajon lähettämällä kuljettajansa radalle väärään aikaan väärillä renkailla.
- Tällaisina päivinä ymmärtää, miksi Lewis Hamilton uskoo joskus koko maailman olevan häntä vastaan. Ehkä näin onkin, The Sun totesi ja kehui brittikuljettajan urheata taistelua tuulimyllyjä vastaan.