Valtteri Bottas on huomannut, että uuden ajan F1-autot sekä tallinvaihto ovat tuoneet ajamiseen uusia linjoja.
Bottas oli neljä kautta Williamsin kuljettaja ja niistä kolmen viimeisen ajan säännöt pysyivät samoina. Nyt säännöissä on tullut mullistus ja entistä leveämmät ja mutkissa hirmuisesti nopeammat autot ovat muuttaneet ajamista. Bottas avasi C Morelle ajolinjojen muutoksia.
– Sääntömuutosten takia ajolinjat ovat varmasti muuttuneet, aika monessakin mutkassa pikkuisen; joissan vähän enemmän, joissain ei ehkä ollenkaan, Bottas tuumii.
– Myös se vaikuttaa, miten Mercedeksen auto käyttäytyy verrattuna Williamsiin, johon olin tottunut; eli miten auto on säädetty ja miten se toimii mekaanisesti ja aerodynamiikan osalta. Nyt pystyy ajamaan eri ajolinjoja ja siinä on mennyt jonkin verran aikaa, että pääsee sinuiksi ja löytää miten saa kaiken irti.
Ajolinjojen ja jarrutuspaikkojenkin takia uusilla autoilla ajaminen on erilaista. Viime vuoden autoilla auton ”taittaminen” jarrutuksissa oikeaan kulmaan oli helpompaa, kun renkaat olivat kapeammat.
– Autot ovat nyt vakaampia sinällään ja on ehkä hieman vaikeampaa mutkiin sisään mennessä tavallaan luistattaa autoa. Se on ehkä vähän hankalampaa, mutta näitäkin pystyy viemään. Pikkujutuissa kehitytään koko ajan enemmän ja sitten kun ajetaan oikeasti tosissaan ja aika-ajotyyppisesti, niin kyllä niissä tullaan näkemään enemmän pientä luistelua autojen kanssa, Bottas povaa.
Mercedes on kokeillut erilaisia osia autoissaan testien aikana. Bottas sanoo suoraan, että suurta huomiota herättänyt T-siipi ja sen tuplaversio ovat loppupeleissä erittäin marginaalisia tekijöitä, vaikka ovatkin näkyviä.
– Puhutaan todella minimaalisista jutuista, mutta kun kyse on F1:stä, niin kaikki mahdollinen, mitä sääntöjen myötä pystytään löytämään, vaikka se olisi yksi tuhannesosa, se yritetään löytää, Bottas sanoo.
Bottas valottaa ylälaidan videolla sitä, mitä testeissä oikein tehdään sekä tuntemuksiaan uudesta tallista ja autosta.