Sadan vuoden vankeus uhkaa: Boeingin testilentäjää syytetään tietojen pimittämisestä onnettomuuteen joutuneista 737 Max -koneista

"Yhtäkkiä kuului kova ääni"– matkustajat kertovat kauhunhetkistä ilmassa hajonneessa lentokoneessa 1:30
"Yhtäkkiä kuului kova ääni" – matkustajat kertovat kauhunhetkistä ilmassa hajonneessa lentokoneessa

Yhdysvalloissa lentokonevalmistaja Boeingin entinen testilentäjä on saanut syytteet ilmailuviranomaisen harhaanjohtamisesta Boeingin pahamaineisen 737 Max -lentokonetyypin sertifioinnin yhteydessä.

Oikeusministeriö kertoi tiedotteessaan testilentäjän antaneen ilmailuviranomaiselle väärää, epätarkkaa ja puutteellista tietoa uudesta lennonhallintajärjestelmään kuuluneesta osasta. Samaisen osan uskotaan olleen kahden vakavan lentoturman taustalla.

737 Max -koneet olivat vuosina 2018 ja 2019 lentoturmissa, joissa kuoli lähes 350 ihmistä.

Syytetty oli Boeingin ja Yhdysvaltain ilmailuviraston (FAA) välinen pääasiallinen yhteyshenkilö siitä, miten lentäjiä tulisi kouluttaa kyseisten koneiden lentämiseen.

Tuomioistuimen asiakirjojen mukaan syytetty oli saanut vuonna 2016 tietoonsa, että koneiden MCAS-sakkauksenestojärjestelmään oli tehty merkittävä muutos. Hänen arvioidaan kuitenkin jättäneen tahallaan kertomatta asiasta FAA:lle.

Koska hän ei kertonut järjestelmään tehdystä muutoksesta FAA:lle, ei virasto myöskään viitannut järjestelmään omassa tärkeässä asiakirjassaan. Asiaa ei myöskään tuotu esille lentäjien kouluttamisen yhteydessä.

Tutkijoiden mukaan keskeinen syy koneiden putoamiseen oli juurikin MCAS-järjestelmän virheellinen toiminta.

Lentäjä kerskaili voivansa huijata ilmailuviranomaisia

Samaista testipilottia syytetään myös muun muassa konetyypin koneita ostaneita Boeingin asiakkaita vastaan juonimisesta, koska hänen katsotaan pimittäneen heiltä elintärkeää tietoa.

Vuoden 2020 alussa julkaistujen asiakirjojen mukaan hän oli kerskaillut voivansa huijata FAA-kontaktejaan saadakseen luvan MCAS-järjestelmälle.

737 Max sai virallisen sertifikaatin vuoden 2017 maaliskuussa. Konetyypin koneet joutuivat tuhoisien lentoturmien jälkeen yli 1,5 vuotta kestäneeseen lentokieltoon. Koneet saivat luvan palata lentoliikenteeseen vuoden 2020 lopulla, kun MCAS-järjestelmän ohjelmistoa oli muokattu.

Syytteistä päätti torstaina syyteharkintaa tekevä liittovaltion suuri valamiehistö Texasissa. Testipilotti sai kaikkiaan kuusi petoksiin liittyvää syytettä. Jos hänen katsotaan syyllistyneen epäiltyihin rikoksiin, voi hän saada jopa sadan vuoden vankeustuomion.

Boeing on aiemmin tunnustanut vastuunsa viranomaisten harhaanjohtamisessa ja sopinut maksavansa yli 2,5 miljardia dollaria oikeuskanteiden sovittelemiseksi.Boeing ei ole vastannut uutistoimisto AFP:n kommenttipyyntöön testilentäjän saamien syytteiden jälkeen.

Lue myös:

    Uusimmat