BMW:n lippulaivamallissa on suomalaisen Basemarkin teknologiaa – tällaiset toiminnot olivat vielä hetki sitten tieteisfantasiaa

1:10
Basemark kehittää AR-ratkaisujen lisäksi myös Rocksolid Core -nimistä autojen käyttöjärjestelmää.

Autoteollisuudelle erilaisia kehitystyökaluja tarjoava Basemark on kehittänyt AR-sovelluksia uuteen BMW iX -sähköautoon.

Helsingissä päämajaansa pitävä ohjelmistoyhtiö Basemark kehittää niin sanotun lisätyn todellisuuden (engl. augmented reality, AR) sovelluksia saksalaiselle BMW:lle. Basemark kertoo tiedotteessaan, että sen teknologiaa löytyy esimerkiksi uudesta iX-sähköautosta.

Uudessa BMW iX:ssä on saatavilla AR-sovelluksia, jotka hyödyntävät ajoneuvon anturitietoja ja konenäköä. Niiden avulla auton näytöillä voidaan esittää AR-elementeillä tehostettua informaatiota.

AR-elementtejä voidaan hyödyntää esimerkiksi auton navigointijärjestelmän osana. Näytöllä näytetään auton etukameran kuvaa, jota täydennetään kuvan päälle ilmestyvillä opastinnuolilla. Nuolet voivat kertoa vaikkapa siitä, mistä kohtaa kuljettajan on käännyttävä tai mikä kaista on valittava.

Basemarkin mukaan lisätyn todellisuuden ominaisuuksista on apua myös kaupunkiympäristössä pysäköimisessä, sillä teknologia on mahdollista valjastaa esimerkiksi pysäköintirajoituksista ja -hinnoista kertomiseen.

Vuonna 2015 perustetun Basemarkin toimitusjohtaja ja perustaja Tero Sarkkinen on iloinen siitä, että BMW päätyi hankkimaan ohjelmisto-osaamista nimenomaan suomalaisyhtiöltä.

– Olemme kehittäneet yhteistyössä myös BMW Groupin suunnittelu- ja kehitysprosesseja, mikä on vähentänyt sovellusten kehitystyöhön vaadittavaa aikaa. Yhteistyöhömme kuuluu myös uusien AR-ominaisuuksien konseptointia ja simulointia, Sarkkinen kertoo tiedotteessa.

BMW iX on saksalaisvalmistajan sähköautomalliston lippulaiva, jonka perusmalli xDrive40:n hinnat lähtevät Suomessa 87 600 eurosta. Tehokkaampi ja pidemmällä toimintamatkalla varustettu xDrive kustantaa halvimmillaan noin 107 000 euroa.

Basemark kehittää myös Rocksolid Core -nimistä käyttöjärjestelmää. Katso artikkelin yläpuolella olevalta videolta pätkä sen toiminnasta.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja