Baileyn kuvia Tennispalatsissa

En ole koskaan välittänyt muodista, sanoo englantilainen valokuvaaja David Bailey. Mies, jonka työskentely Vogue-lehdelle 1960-luvulla uudisti koko muotikuvauksen.

Bailey vieraili Helsingissä valokuviensa näyttelyn avajaisissa. Helsingin kaupungin taidemuseon Tennispalatsin näyttelytiloissa esitellään 180 Baileyn valokuvaa hänen edelleen jatkuvan uransa varrelta. Esillä on niin hänen muotikuviaan kuin yhtä kuuluja muotokuviaankin.

-Olen aina ollut kiinnostuneempi siitä, mitä on hameen sisällä kuin hameesta, Bailey sanoo. Hänen muotikuvissaan nainen nousikin vaatetta tärkeämmäksi. Bailey alkoi kuvata Vogue-lehdelle vuonna 1960 vain 22-vuotiaana, ja tuon vuosikymmenen aikana hän kuvasi lehdelle enemmän kuin kukaan muu valokuvaaja.

David Baileyn otos Vogue-lehteen

Bailey oli mukana luomassa svengaavan Lontoon imagoa. Hän kuvasi ajan kuuluisuuksia ja kauneimpia naisia. Erityisen paljon hän työskenteli kolmen mallin kanssa: Jean Shrimptonin, Sue Murrayn ja Penelope Treen. Yhdessä heidän kanssaan Bailey hyökkäsi brittiläiselle muotikuvalle ominaista jäykkyyttä ja muodollisuutta vastaan.

Kuohuvalla 60-luvulla Baileyn maine oli kova muutenkin kuin valokuvaajana. Hänen sanottiin rakastelevan jokaisen kuvaamansa mallin kanssa. Hän ei itse ole kiistänyt eikä vahvistanut väitettä.

-Seksuaalisuus on osa ihmistä ja se vaikuttaa siihenkin, kuinka kuvaa, siksi eri kuvaajien työt eroavat toisistaan. Ja eivätkö Picassonkin maalaukset ole täynnä seksuaalista energiaa, Bailey on todennut.

Huippumalli Jean Shrimptonin kanssa hän asui ja oli kihloissa intensiivisimmän yhteistyökauden aikana, ja aviovaimonsa numero kakkosen, näyttelijä Catherine Deneuven hän tapasi kuvatessaan tätä Playboylle. -Kuvaamissani naisissa on paljon muutakin kuin ulkoinen kauneus. Heidän ulkonäössään näkyy älykkyys.

Muotokuvia

Baileyllä ei alun perinkään ollut aikomusta erikoistua vain muotikuvaajaksi. Erityisen kiinnostunut hän oli muotokuvista.

Hän eristi kuvattavansa valkoisen taustan avulla, jottei mikään olisi vienyt huomiota pois ihmisestä. Imagon käsite tuli suuren yleisön tietoisuuteen 60-luvulla. Usein juuri Baileyn valokuvat vaikuttivat siihen, ketkä pääsivät julkisuuden jumaloitujen sankareiden joukkoon.

Vahvat, suoraviivaiset, kontrasteiltaan jyrkät ja graafisesti niukat mustavalkokuvat todistavat Baileyn kyvystä tulkita tuon ajan henkeä, kovuuden ja tyylin sekoitusta. Bailey kuvasi taiteilijoita, näyttelijöitä, elokuvaohjaajia, poptähtiä. Hän julkaisi 60-luvulla kaksi muotokuvakokoelmaa, ja hänen nimestään tuli synonyymi kaikelle, mikä oli rikasta, kuuluisaa ja kadehdittavaa.

Hän kertoo edelleen joskus kuvaavansa tuolloin kuvaamiaan ihmisiä. Joidenkin kanssa hän on muutoinkin tekemisissä, vaikka sanookin olevansa sangen epäsosiaalinen ihminen.

-Parhaissa valokuvissa on aina jotakin henkilökohtaista. Olen aina halunnut työskennellä sellaisten ihmisten kanssa, joista pidän. Viime vuodet Bailey on kuitenkin keskittynyt pääasiassa mainos- ja dokumenttielokuvien tekoon.

Näyttelyn uusimmat valokuvat ovat Baileyn neljännestä vaimosta Catherinesta sekä heidän kolmesta lapsestaan. Vanhimmat ovat valokuvaajan ensimmäinen tilaustyö vuodelta 1959: Naapurin tyttären häiden kuvaaminen East Endin työläiskaupunginosassa, jossa Bailey varttui köyhässä kodissa.

David Bailey - Birth of the Cool -näyttely on esillä tammikuun 21. päivään saakka.

(STT-MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat