Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Asiantuntija tyrmää: Jämijärven turmakoneessa ei ollut ylipainoa

Lehtikuva
Julkaistu 25.04.2014 13:29
Toimittajan kuva

Essi Hietanen

essi.hietanen@mtv.fi

@EssiHietanen

Jämijärven lentoturma on herättänyt keskustelua siitä, oliko Air Comp 8-kone liian kevyt kantamaan 11 henkilön kuormaa.

– Olen kuullut juttuja, että vuonna miekka ja kilpi lentokoneet olisi lastattu niin täyteen kuin mahtuu. Ne ovat kuitenkin täysin taakse jäänyttä elämää, kertoo Suomen ilmailupalvelut Oy:n hallituksen jäsen Mika Kolehmainen.

Ennen laskuvarjohyppyä jokainen koneeseen astuja käy ensin vaa’alla. Hyppääjät punnitaan varusteineen, mitä kutsutaan manifestaamiseksi. Manifestaamisen jälkeen lentäjä tietää, kuinka paljon polttoainetta koneeseen voidaan lastata.

– Hyppylennot mennään minimipolttoainemäärällä. Jos tankit olisivat täynnä, kone painaisi niin paljon, että hyppääjien määrää pitäisi laskea, Kolehmainen kertoo.

– Koneessa voi olla esimerkiksi 100 kiloa polttoainetta. Se on määräysten mukainen ja hyvin toimiva tapa tankata, Mika Kolehmainen Suomen ilmailupalvelut Oy:stä sanoo.

Monella lentokoneella suurin sallittu lentoonlähtöpaino on myös suurempi kuin suurin laskeutumispaino. Jos hyppäämään ei päästäkään, täytyy lentäjän arvioida, voidaanko laskeutua aiottua painavammalla lastilla.

– Jos ylipainoisella koneella lähdetään alas, se todennäköisesti laskeutuu normaalisti. Mekaanikon tulee kuitenkin tarkistaa kone heti laskun jälkeen.

– Ei painojen kanssa yleisesti ottaen leikitä ollenkaan, Kolehmainen kuvailee.

Lisää aiheesta:

Täpärän lähellä vai tarpeeksi kaukana? Helsinkiläismies jännitti parvekkeella, osuuko kuumailmapallo työmaanosturiin – katso itse!Uumajan lento-onnettomuuden syytä pohditaan lentopiireissä laajalti – kokenut harrastajalentäjä MTV:lle: ”Tässäkin on kyseessä tapausten summa”Suomen laskuvarjoyhteisö surun murtama – lähes tuhat laskuvarjohyppyä hypännyt konkari kertoo: Näin pieni yksityiskohta voi saada lentokoneen sakkaamaanEtiopian turmakoneen lentäjillä oli alle minuutti aikaa toimia, kun kone alkoi pudota, sanoo suomalaisasiantuntija – aiheuttiko järjestelmähäiriö onnettomuuden?Ilmailuasiantuntija pohtii Zimbabwen lentoturman syytä: Useimmiten syy löytyy ratin ja penkin välistä – suuri lintukin voi tehdä koneesta ohjauskyvyttömänYhdysvaltojen lentoturma hyvin poikkeuksellinen – Lentäjäkonkarit: "Kun sattuu näin, meidän tulee osata toimia"
Jämijärven turmaKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Jämijärven turma
  • 20.04.201910:10
    Kotimaa

    MTV:n erikoishaastattelu: Nyt puhuu Jämijärven lentoturmasta selvinnyt Saku: "Ei siitä pääse koskaan kokonaan yli"

  • 16.04.201514:00
    Kotimaa

    Video: Jämijärven turman loppuraportti julkistetaan

  • 16.04.201513:37
    Kotimaa

    KUVAT: Jämijärven turmaraportista paljastuu lohduton näky

  • 16.04.201513:26
    Kotimaa

    Jämijärven turman syy oikean siipituen nurjahtaminen - "Sen jälkeen mitään ei ollut tehtävissä"

  • 16.04.201513:09
    Kotimaa

    ANIMAATIO: Näin Jämijärven onnettomuus tapahtui