Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Arjen helpottamista vai ihmisten eriarvoistamista? Kuluttajaliitto muistuttaa palvelujen saatavuudesta

Palvelujen siirtyminen digitaalisiksi ei ole kaikille ihmisille hyvä asia.
Palvelujen siirtyminen digitaalisiksi ei ole kaikille ihmisille hyvä asia.All Over Press
Julkaistu 12.09.2022 22:13

MTV UUTISET – STT

Kuluttajille tulee turvata mahdollisuus arjen välttämättömien asioiden hoitamiseen myös muulla tavoin kuin sähköisesti, toteaa Kuluttajaliiton liittokokous kannanotossaan.

Kuluttajaliitto muistuttaa tiedotteessa, että vaikka digitalisaatio helpottaa monen kuluttajan arkea, kaikilla ei ole mahdollisuutta hoitaa asioitaan digitaalisissa palveluissa. Kuluttajaliittoon tulee palautetta erityisesti palvelunumeroista sekä hankaluuksista hankkia liikenteen matkalippuja.

Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell sanoo tiedotteessa, että etenkin kuluttajalle välttämättömien palveluiden, kuten ruokakaupan, pankin, postin, energiayhtiön ja sote-palveluiden toiminnassa on huolehdittava, että palvelukanavat toimivat myös muille kuin sähköisesti asioitaan hoitaville.

–  On syntynyt valtava railo niiden kuluttajien välille, jotka osaavat ja voivat käyttää sähköisiä palveluita ja niiden, jotka eivät voi. Arvioni mukaan tämä tulee olemaan yksi keskeisimmistä yhteiskunnan jakolinjoista. Tämä railo on kurottava umpeen tavalla tai toisella, Beurling-Pomoell sanoo.

Nykyinen kehityskulku lisää eriarvoisuutta

Kuluttajaliiton mukaan kuluttajien eriarvoisuutta lisää se, että välttämättömät palvelut siirtyvät entistä enemmän vain digitaalisiin kanaviin.

–  Sähköisen asioinnin sijaan henkilökohtaista palvelua tarvitsevat kuluttajat joutuvat monesti esimerkiksi maksamaan kalliimman hinnan palveluistaan tai sopeutumaan asiakaspalvelun reunaehtoihin, kuten niukentuneisiin palveluaikoihin tai -paikkoihin, Beurling-Pomoell kuvailee tiedotteessa.

Kuluttajaliiton liittokokous toteaa kannanotossaan, että yhteiskunnallista sääntelyä on vahvistettava, mikäli mutkatonta asiointia netin ulkopuolella ei saada turvattua edes kuluttajille välttämättömien palveluiden osalta.

Lisää aiheesta:

Onko yhteiskunta unohtanut iäkkäämpien kansalaisten tarpeet digiasioissa?Jopa sadattuhannet suomalaisvanhukset ajautuvat umpikujaan, koska netinkäyttö on liian vaikeaa – "Pankkeihin liittyen tulee aika karuja yhteydenottoja"Kuluttajaliitto vetoaa sähköyhtiöihin: Sähkölaskujen kanssa pulaan joutuneille lisää maksuaikaaDigi- ja väestötietoviraston palvelujen täyteen digitalisoimiseen kuluu vielä vuosia – virastoa syytetään palvelujen kohtuuttomista viivästyksistäDigitalisaatio voi raivata polun sosiaaliturvan tukiviidakkoon, mutta myös kasvattaa eriarvoisuutta – Tietosuojavaltuutettu: "Mitä sitten, kun digitaaliset järjestelmät tilttaa?"Autoliitto lyö nyrkkiä pöytään: "Auton käyttötarve ei rajoitu maaseudulle, kuten usein annetaan ymmärtää"
DigitalisaatioDigiYhteiskuntaKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Digitalisaatio
  • 17.10.14:36
    VR

    VR laseroi junien ikkunat sitkeän ongelman poistamiseksi

  • 16.10.09:33
    Vanhukset

    Ensi vuonna tulee muutos, joka koskee kahta miljoonaa suomalaista – osalle todellinen haaste

  • 8.10.19:20
    Viranomaisoikeudet

    Uusi lompakkosovellus jättää muovikortit historiaan

  • 26.9.18:26
    Raha

    Mitä hyötyä pankkikonttorin palvelusta on? Asiakkailta suora mielipide

  • 26.9.18:08
    Talous

    Pankkikonttoreita on kadonnut Suomesta yli 2 000 – nyt tapahtui käänne