Arjen helpottamista vai ihmisten eriarvoistamista? Kuluttajaliitto muistuttaa palvelujen saatavuudesta

Kuluttajille tulee turvata mahdollisuus arjen välttämättömien asioiden hoitamiseen myös muulla tavoin kuin sähköisesti, toteaa Kuluttajaliiton liittokokous kannanotossaan.

Kuluttajaliitto muistuttaa tiedotteessa, että vaikka digitalisaatio helpottaa monen kuluttajan arkea, kaikilla ei ole mahdollisuutta hoitaa asioitaan digitaalisissa palveluissa. Kuluttajaliittoon tulee palautetta erityisesti palvelunumeroista sekä hankaluuksista hankkia liikenteen matkalippuja.

Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell sanoo tiedotteessa, että etenkin kuluttajalle välttämättömien palveluiden, kuten ruokakaupan, pankin, postin, energiayhtiön ja sote-palveluiden toiminnassa on huolehdittava, että palvelukanavat toimivat myös muille kuin sähköisesti asioitaan hoitaville.

–  On syntynyt valtava railo niiden kuluttajien välille, jotka osaavat ja voivat käyttää sähköisiä palveluita ja niiden, jotka eivät voi. Arvioni mukaan tämä tulee olemaan yksi keskeisimmistä yhteiskunnan jakolinjoista. Tämä railo on kurottava umpeen tavalla tai toisella, Beurling-Pomoell sanoo.

Nykyinen kehityskulku lisää eriarvoisuutta

Kuluttajaliiton mukaan kuluttajien eriarvoisuutta lisää se, että välttämättömät palvelut siirtyvät entistä enemmän vain digitaalisiin kanaviin.

–  Sähköisen asioinnin sijaan henkilökohtaista palvelua tarvitsevat kuluttajat joutuvat monesti esimerkiksi maksamaan kalliimman hinnan palveluistaan tai sopeutumaan asiakaspalvelun reunaehtoihin, kuten niukentuneisiin palveluaikoihin tai -paikkoihin, Beurling-Pomoell kuvailee tiedotteessa.

Kuluttajaliiton liittokokous toteaa kannanotossaan, että yhteiskunnallista sääntelyä on vahvistettava, mikäli mutkatonta asiointia netin ulkopuolella ei saada turvattua edes kuluttajille välttämättömien palveluiden osalta.

Lue myös:

    Uusimmat