Teknologiayhtiö Apple on tarjoutunut maksamaan asiakkailleen Australiassa hyvityksiä uudesta iPadista mainostetun 4G-yhteysominaisuuden takia.
Britannian yleisradioyhtiö BBC kertoo teknologiasivuillaa, että Australian kuluttajasuojavirasto on haastanut Applen oikeuteen virheellisestä mainonnasta, sillä uuden tabletkoneen nopea 4G-yhteys ei toimi Australiassa.
Applen lakimiesten mukaan yhtiö on halukas tekemään selvennyksiä laitteeseen liittyen. Yhtiön mielestä se ei ole kuitenkaan ole johtanut asiakkaitaan harhaan.
Australian kilpailu- ja kuluttajaviranomaisen mukaan Applen mainostama "iPad WiFi + 4G" on harhaanjohtavaa mainontaa, sillä siinä kuluttajille esitetään, että laite pystyisi 4G-yhteyksiin Australian tietoverkoissa. Näin ei kuitenkaan ole, sillä Australiassa 4G-tekniikka käyttää eri taajuutta.
Tämän jälkeen kuluttajaviranomainen teki asiasta valituksen liittovaltion oikeuteen.
Ensimmäisessä kuulemistilaisuudessa Applen lakimies totesi, että Apple ei ole koskaan väittänyt, että laite toimisi Australian 4G-verkossa täydellä nopeudella.
Applen mukaan uusi iPad toimii "maailmanlaajuisissa 4G-verkoissa". Määritelmä on outo, kun ottaa huomioon, että uuden iPadin 4G-ominaisuus ei toimi lainkaan esimerkiksi Euroopassa, koska käytettävä taajuus on täällä eri kuin Yhdysvalloissa ja Kanadassa.
Käyttäjät eivät siis pääse monissa maissa, Suomi mukaan lukien, nauttimaan uuden iPadin 4G-version tarjoamista eduista. Tilanne on aiheuttanut jonkin verran hämmennystä myös mm. suomalaisilla keskustelupalstoilla.
Kiista saattaa edetä Australiassa täyteen oikeuskäsittelyyn pääsiäisen jälkeen.
Uusi iPad MTV3:n testissä - Kannattaako tätä laitetta jonottaa? (22.3.)
Uudessa iPadissa mieletön pikseliverkko - Katso vertailukuva (20.3.)
Näin pitkälle iPad-intoilu voi mennä - Jonotuspaikkaa huutokaupattiin (16.3.)