Kehitä ohjelma "Tuhannen kuningattaren ongelmaan" ja ansaitse 800 000 euroa – ihminen voi ratkaista sen, mutta tekoäly ei

Saint Andrewsin yliopiston tutkijat haastavat tietokoneohjelmoijat ratkaisemaan shakkipeliin liittyvän ongelman. Ratkaisijalle he ovat luvanneet miljoona dollaria eli noin 841 000 euroa. Aiheesta uutisoi muun muassa Sky News.

Niin sanotun kahdeksan kuningattaren ongelma on seuraava: 8x8-ruutuiselle shakkilaudalle pitää asettaa kahdeksan kuningatarta siten, ettei yksikään niistä uhkaa toista.

Kuningatar voi syödä pelilaudan muita nappuloita liikkumalla vaaka- ja pystysuuntaisesti sekä viistoon.

Tutkijat ovat laskeneet, että kuningattaret voidaan asettaa laudalle 4 426 165 368 eri tavalla. Näistä vaihtoehdoista 92 tavalla voi ratkaista tutkijoiden ongelman.

Kahdeksan kuningattaren ongelma on kehitetty vuonna 1850 ja sekä ihminen että tietokone ovat kyenneet ratkaisemaan sen.

Tutkijat lupaavat yli 800 000 euroa sellaisen tietokoneohjelman kehittäjälle, joka voi ratkaista ongelman 1000x1000-ruutuisella laudalla, jossa on 1000 kuningatarta. Näin monen kuningattaren asettaminen laudalle voisi viedä tuhansia vuosia, koska vaihtoehtoja on niin paljon.

Saint Andrewsin professori Ian Gentin mukaan ohjelma, joka kykenisi ratkaisemaan tämän ongelman, olisi merkittävä edistysaskel maailmalle.

– Jos joku kirjoittaisi tietokoneohjelman, joka saa ratkaistua tuon pulman todella nopeasti, niin sitä samaa sovellusta voitaisiin soveltaa ratkaisemaan monia muita ongelmia, jotka vaikuttavat jokapäiväiseen elämäämme, Gent selventää.

Vastaus Kahdeksan kuningattaren ongelmaan löytyy muun muassa Wikipediasta.

Muokattu juttua la 2.9. kello 10.15, palkkiota ei makseta kahdeksan kuningattaren ongelman ratkaisemisesta, vaan matemaattisen kaavan laatimisesta "tuhannen kuningattaren ongelmaan".

Lue myös:

    Uusimmat