Alko vetoaa kansaan: Ei nelosolutta ruokakauppoihin

Alko vastustaa nelosoluen myynnin vapauttamista. Toimitusjohtaja Hille Korhonen vetoaa Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen kyselyyn, jonka mukaan 63 prosenttia kansalaisista haluaa pitää nelosen Alkossa.

Nelosoluen tuominen ruokakauppoihin nousi esille viime viikolla, kun Pellervon taloustutkimus (PTT) julkaisi asiasta selvityksen. Tutkimuksen mukaan uudistus toisi työpaikkoja, säästäisi pikkukauppoja lakkauttamiselta ja laskisi nelosoluen hintaa. Alkoholinkulutus lisääntyisi kolmisen prosenttia.

Korhonen muistuttaa, että tutkimuksen ovat rahoittaneet panimoala ja päivittäistavarakauppa.

– Siinä pyritään saamaan aikaan myönteistä suhtautumista nelosoluen vapauttamiseen, hän arvioi STT:n haastattelussa.

Jos myynti keskittyisi ruokakauppoihin, Alko joutuisi sopeuttamaan toimintaansa. Toimitusjohtajan mukaan muutos vaikuttaisi myös työpaikkoihin.

Alko terästää olutosaamistaan

Valitako omenaista luostariolutta, greippistä alea vai banaanista vehnäolutta? Entistä useampi Alkon asiakas ostaa erikoisoluita, mutta myyjiltä ei aina saa apua valintaan.

-On tullut palautetta, että olemme vahvoja viineissä mutta emme ole osanneet välttämättä myydä oluita, Korhonen sanoo.

Palautteen vuoksi Alko on kouluttanut myyjiään. Lisäksi myymälöihin on tullut tauluja, joissa kerrotaan oluttyypeistä. Tulevaisuudessa suuriin kaupunkeihin voi tulla olut-Alkoja, jos kysyntä kasvaa huomattavasti.

Muut yritykset eivät voi perustaa tällaista kauppaa, koska valtaosa erikoisoluista on vahvuudeltaan nelosta.

Miljardi yhteiskunnalle

Hille Korhonen, 51, aloitti toimitusjohtajana vuoden alussa. Hän on aiemmin työskennellyt johtotehtävissä muun muassa Fiskarsissa ja Iittalassa.

Uutta työtä edelsi harjoittelu myymälöissä. Korhonen pääsi hyllyttämään pulloja ja näkemään, miten onnistuu asiakkaan iän arviointi kassalla.

Nyt Korhonen johtaa yritystä, jonka yksi tehtävä on kerätä valtiolle rahaa. Alkon mukaan yhteiskunnalle kertyy vuodessa yli miljardi euroa, kun mukaan lasketaan osingot ja kaikki verot.

Toisaalta Alkon tehtävänä on yhä raitistaa kansaa, vaikka valvonta- ja lupatehtävät on siirretty viranomaisille. Alkoholipolitiikan tavoitteena on vähentää kokonaiskulutusta.

– Nelosoluen vapauttaminen veisi asioita päinvastaiseen suuntaan.

Tukea marketeille?

Iso osa Alkoista toimii markettien yhteydessä. Pellervon taloustutkimuksen mukaan tämä on tukenut suuria ruokakauppoja pienten kustannuksella. Moni ajaa autolla kauppakeskukseen ostoksille, koska voi samalla ostaa alkoholia.

Korhonen näkee asian toisinpäin: myymälät ovat menneet kauppakeskuksiin asiakasvirtojen perässä.

Lähikauppatyyppisiä Alkoja on vähän, eikä lisää ole luvassa. Esimerkiksi rollaattorin kanssa on vaikea raahustaa sohjossa automarkettiin hakemaan kuohuviiniä viikonlopuksi.

– Hyvää kehitystä on, että moni vanhustentalo sijaitsee kauppakeskuksessa, lähellä Alkoa.

Vaihtoehdot käyvät vähiin, jos ei pääse liikkeelle edes rollaattorin kanssa. Viiniä voi tilata kotiin ulkomaisista nettikaupoista, mutta Alkolla ei ole verkkokauppaa. Syynä on se, että lainsäädäntö ei salli väkevien juomien hintojen ilmoittamista netissä.

Alko seuraa nyt Ruotsin kokeilun onnistumista. Korhosen mukaan yhtiöllä on valmiudet perustaa verkkokauppa, jos eduskunta muuttaa lakia.

(MTV3–STT)

Lue myös:

    Uusimmat