Alko kehotti myymälöitään ottamaan valikoimiinsa enemmän halpaviinejä – Alko kiistää tavoittelevansa parempaa myyntiä

Alkon hallinto lähetti viime marraskuussa myymälöilleen ohjeistuksen, jossa se kehotti niitä lisäämään valikoimiinsa alle kymmenen euron viinejä. Asia nousi julkisuuteen tiistaina Helsingin Sanomien uutisen myötä.

Ratkaisuun on HS:n mukaan vaikuttanut asiakaspalaute, joka on toivonut Alkon liikkeisiin myös edullisempia juomia.

MTV Uutiset tavoitti Alkon ostojohtajan Minna Alitalon sähköpostitse.

Miksi oli päässyt kehittymään tällainen tilanne, jossa Alkon pitää erikseen ottaa kantaa myymälöidensä sisältöön?

– Alko on koko historiansa ajan ohjannut myymälöiden valikoimaa. Se on ollut meille aivan normaali toimintatapa. Nykyinen ohjausmalli on ollut käytössä vuodesta 2015.

Kyseinen malli jakautuu johtajan mukaan prosentein 70 ja 30. Se tarkoittaa, että suurin osa valikoimasta ohjataan keskitetysti kysynnän perusteella, ja jäljelle jäävän vajaan kolmanneksen yksittäiset myymälät voivat päättää itse.

Kirjeen tarkoitus ei ole edistää menekkiä, vastaa ostojohtaja

Eduskunta nosti alkoholiveroa viimeksi vuoden alussa. Viinin verotus nousi 3,7 prosenttia. Nykyinen hallitus aikoo hilata alkoholin hintaa yhä ylemmäs 50 miljoonalla vuodessa.

Samaan aikaan Viron parlamentti päätti laskea sikäläistä viinaveroa 25 prosentilla. Alkon mukaan tällä ei kuitenkaan ole ollut vaikutusta, koska kirje lähetettiin jo marraskuussa.

Siitä huolimatta niin sanottujen ”kyykkyviinien” edullisina pitäminen muuttuu yhä hankalammaksi, ja siksi niihin satsaaminen tuntuu tällaisessa tilanteessa vaikealta yhtälöltä.

– Alko ei tee menekinedistämistoimenpiteitä, Alitalo vastaa.

Hän vakuuttaa, että yhtiö pyrkii veronkorotuksista huolimatta huolehtimaan myös edullisten tuotteiden saatavuudesta.

Kesän voisi olettaa lisäävän huokeiden alkoholituotteiden myyntiä. Alkon ostojohtaja Minna Alitalo toppuuttelee:

– Edullisten tuotteiden myynti pysyy ympäri vuoden suhteellisen tasaisena. Lämpimällä säällä asiakkaat ostavat hieman miedompia ja raikkaampia tuotteita. 

Lue myös:

    Uusimmat