Alkon hallinto lähetti viime marraskuussa myymälöilleen ohjeistuksen, jossa se kehotti niitä lisäämään valikoimiinsa alle kymmenen euron viinejä. Asia nousi julkisuuteen tiistaina Helsingin Sanomien uutisen myötä.
Ratkaisuun on HS:n mukaan vaikuttanut asiakaspalaute, joka on toivonut Alkon liikkeisiin myös edullisempia juomia.
MTV Uutiset tavoitti Alkon ostojohtajan Minna Alitalon sähköpostitse.
Miksi oli päässyt kehittymään tällainen tilanne, jossa Alkon pitää erikseen ottaa kantaa myymälöidensä sisältöön?
– Alko on koko historiansa ajan ohjannut myymälöiden valikoimaa. Se on ollut meille aivan normaali toimintatapa. Nykyinen ohjausmalli on ollut käytössä vuodesta 2015.
Kyseinen malli jakautuu johtajan mukaan prosentein 70 ja 30. Se tarkoittaa, että suurin osa valikoimasta ohjataan keskitetysti kysynnän perusteella, ja jäljelle jäävän vajaan kolmanneksen yksittäiset myymälät voivat päättää itse.
Kirjeen tarkoitus ei ole edistää menekkiä, vastaa ostojohtaja
Eduskunta nosti alkoholiveroa viimeksi vuoden alussa. Viinin verotus nousi 3,7 prosenttia. Nykyinen hallitus aikoo hilata alkoholin hintaa yhä ylemmäs 50 miljoonalla vuodessa.
