Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Alfa Romeo -pomo kommentoi Antonio Giovinazzin tylyä temppua Kimi Räikköselle – vaikeat olosuhteet saivat varikkomuurin varpailleen: "Halusimme pelivaraa"

xpbimages.com
Julkaistu 11.10.2021 06:40
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Alfa Romeon Antonio Giovinazzi ja Kimi Räikkönen olivat Turkin GP:n päätteeksi tallin kannalta kaikkein turhauttavimmilla sijoilla 11 ja 12. Viimeinen pistesija jäi alle sekunnin päähän. Ja mikä vieläkin turhauttavampaa, se pistesija olisi todennäköisesti ollut otettavissa.

LUE MYÖS: Vietiinkö Kimi Räikköseltä pistesija? Antonio Giovinazzi ei totellut tallimääräystä – tiimiradiossa tiukkaa sanailua

LUE MYÖS: Toto Wolffilta hulppeat kehut Valtteri Bottakselle – lausui myös suomalaisittain mehukkaan ennustuksen

Tallin varikkomuurilta ohjeistettiin Giovinazzia päästämään Räikkönen kisan loppupuolella ohitseen, koska suomalaisen kisavauhti oli ollut siihen mennessä huomattavasti italialaista parempaa. Giovinazzi ei kuitenkaan totellut vaan alkoi itse ajaa kovempaa.

Giovinazzi ja Räikkönen ajoivat viimeiset kuusi kierrosta aivan peräkkäin ja hävisivät niukasti Alpinen Esteban Oconille, joka nitkutti koko kisan läpi samoilla renkailla.

Niin Giovinazzi kuin Räikkönen tuntuivat olevan kilpailun jälkeen turhautuneita lopputuloksesta.

– Pyysimme heitä vaihtamaan sijoituksia, mutta sitten jossain vaiheessa Antonio alkoi ajaa kovempaa, joten hän päätti, että haluaa pysyä edellä, Alfa Romeon insinööripomo Xevi Pujolar. sanoi Motorlat-sivuston mukaan.

– Se, mitä hän (Giovinazzi) teki, ei ollut tallin kannalta hyvä juttu. Meille on tärkeää saavuttaa pisteitä. Olisimme tarvinneet vielä yhden kierroksen tavoittaaksemme Oconin.

Pujolarin mukaan päätös Räikkösen suosimisesta tehtiin vasta kilpailun loppupuolella, hieman ennen Giovinazzille annettua käskyä. Vähä vähältä kuivuva rata heitti talleille ja kuljettajille haasteen, jollaista ei ole vähään aikaan nähty; jatkaako välikelin renkailla vai vaihtaako kuivan kelin renkaille?

Aston Martinin Sebastian Vettel oli ainoa, joka kokeili kisan aikana kuivan kelin renkaita, mutta luisteltuaan pitkin rataa hän palasi hakemaan uudet välikelin renkaat jo seuraavalla kierroksella.

– Kisan alussa emme juurikaan keskittyneet siihen, kumpi kuljettajistamme on vahvempi. Molemmat olivat melko hyvässä vauhdissa. Jouduimme vähän säästelemään, koska emme tienneet, miten pitkään olosuhteet pysyisivät muuttumattomina. Emme halunneet keskittyä liiaksi sijoitusten vaihtamiseen tai antaa Kimin ajaa niin lujaa, että hän tuhoaisi renkaansa. Halusimme niissä olosuhteissa vähän pelivaraa. Kisan lopussa tilanne oli toinen, Pujolar sanoi.

– Jos rata olisi kuivunut liikaa, renkaat olisivat alkaneet kuoriutua. Yritimme vain katsoa, miten pitkään pystyimme jatkamaan välikelin renkailla.

Räikkönen kävi varikolla 13. kuljettajana, Giovinazzi vasta 17:ntenä.

– Teimme paljon valmisteluja tähän kisaan, ja meille oli selvää, että emme olisi päässeet maaliin saakka yhdellä rengassetillä. Yritimme ottaa (ensimmäisestä stintistä) kaiken mahdollisen irti siltä varalta, että radalle olisi tullut turva-auto tai rata olisi kuivunut.

Lisää aiheesta:

Ferrarin tiimiradiossa käytiin eriskummallista keskustelua – asiantuntija ihmeissään: "Tällaista ei tapahdu missään muussa tallissa"Vietiinkö Kimi Räikköseltä pistesija? Antonio Giovinazzi ei totellut tallimääräystä – suomalainen tuhahti tiimiradiossaYlimääräinen varikkokäynti kävi kalliiksi – F1-talli selvitti kolmossijan vienyttä ratkaisuaan: "Tuntui siinä tilanteessa turvallisimmalta"F1-lehdistökatsaus: Hamilton paljasti taas Bottaksen heikkouden, jota tämä ei pysty ratkaisemaan – "luodinkestävälle" Räikköselle suitsutusta: "Kimi ei ole valmis lopettamaan"Tätä et nähnyt tv:ssä: Sebastian Vettel pelasti Ferrarin emämunaukselta – F1:n julkaisema video asettaa tallin lausunnon erikoiseen valoonMax Verstappen ja Red Bull esittivät hämmästyttävän suorituksen – ratkaiseva päätös tehtiin aivan viime tipassa tv-kuvien perusteella
F1Kimi RäikkönenAlfa RomeoTurkin GPUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • Eilen11:46
    Lando Norris

    F1-sarjan kohukaksikko: Puhdas pöytä

  • ke12:15
    Max Verstappen

    Max Verstappen uhkaa – apuja ei ole luvassa

  • ti08:07
    Christian Horner

    Toto Wolffilta kovaa tekstiä potkut saaneesta Christian Hornerista – hillitön elokuvavertaus

  • ma14:24
    Max Verstappen

    Max Verstappenista huimaa puhetta kilpailijatallista

  • ma00:03
    F1-liveseuranta

    Max Verstappen jyräsi – F1-kuski älähti tallinsa hämmentävästä määräyksestä