Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Vietiinkö Kimi Räikköseltä pistesija? Antonio Giovinazzi ei totellut tallimääräystä – suomalainen tuhahti tiimiradiossa

imago images/HochZwei/ All Over Press
Julkaistu 10.10.2021 20:14
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Alfa Romeo saattoi heittää Turkin GP:ssä pistesijan hukkaan kisan loppuhetkillä, kun Antonio Giovinazzi ei totellut tallimääräystä.

LUE MYÖS: Toto Wolffilta hulppeat kehut Valtteri Bottakselle – lausui myös suomalaisittain mehukkaan ennustuksen

LUE MYÖS: Pirelli varoitti F1-talleja uhkarohkeasta tempusta – Lewis Hamilton vähät välitti tästä

Giovinazzi ja Kimi Räikkönen ajoivat kisan alkuvaiheilla pitkään sijoilla 13 ja 14. Kierroksella 21 Giovinazzi nousi yhdellä pykälällä ylöspäin, kun kymmenentenä ollut AlphaTaurin Yuki Tsunoda pyörähti radan yhdeksännessä mutkassa ja putosi Alfa Romeo -kuljettajien väliin.

Seuraavien 14 kierroksen aikana Tsunoda hävisi Giovinazzille 15 sekuntia, ja Räikkönen pääsi japanilaiskuljettajasta ohi vasta, kun tämä tuli 35. kierroksen päätteeksi varikolle. Eroa Giovinazziin oli tuossa vaiheessa 16 sekuntia.

Räikkönen tuli varikolle kierrokselta 37, Giovinazzi kierrokselta 40. Kierroksen 41 alkaessa sijalla 12 ollut Giovinazzi oli 12 sekuntia takanaan olleen Räikkösen edellä. Räikkösen ero viimeiseen pistesijaan oli tuossa vaiheessa 27 sekuntia.

Seuraavien kymmenen kierroksen aikana Räikkönen oli keskimäärin 1,7 sekuntia kierroksella Giovinazzia nopeampi, ja kun kierros 52 oli alkamassa, Räikkönen oli jo tallikaverinsa kannassa.

Kaksikon välisen vauhtieron nähtyään Alfa Romeo oli pyytänyt Giovinazzia päästämään Räikkösen edelleen, mutta tämä ei totellut. Italialaiskuljettaja tiesi, että pystyisi ajamaan kovempaa, ja näin myös tapahtui.

Giovinazzi ajoi viimeisten kuuden kierroksen ajan keskimäärin yli kaksi sekuntia kovempia kierrosaikoja kuin kierroksilla 42–51. Räikkönen roikkui kuitenkin koko ajan aivan hänen vaihdelaatikossaan kiinni.

Kun ruutulippu heilahti kierroksen Valtteri Bottakselle hävinneille Alfa Romeo -kuljettajille kierroksen 57 päätteeksi, 11:nneksi sijoittunut Giovinazzi oli vain 0,755 sekunnin päässä viimeisen pistesijan vieneestä Esteban Oconista, joka ajoi koko kisan yksillä ja samoilla renkailla.

12:nneksi sijoittunut Räikkönen nosti viimeisellä kierroksella jalan kaasulta ja ajoi ruutulipulle viisi sekuntia Giovinazzin jälkeen. Kisainsinööri Julien Simon-Chautemps oli kyllä kertonut Räikköselle hitaasti edenneestä Oconista, mutta Räikkönen tiesi, ettei hän olisi päässyt ohi sekä Giovinazzista että Oconista.

– Ehkä sitä olisi pitänyt miettiä vähän aiemmin. Olisimme voineet saada hänet (Oconin) kiinni, Räikkönen tuhahti vastaukseksi.

Kisan päätyttyä Simon-Chautemps kertoi vielä Räikköselle, että asioista oli kyllä puhuttu Giovinazzin kanssa. Räikkönen ei vastannut mitään.

Räikkönen ei ollut kisan jälkeisessä tv-haastattelussakaan halukas kommentoimaan tallin sisäisiä asioita.

– Mutta hyvä kisa, haastattelija yritti vielä lypsää.

– No, joo, mutta emme saavuttaneet mitään, Räikkönen tokaisi.

– Saavutit kuitenkin viisi sijaa?

– Se ei ollut riittävästi. Olisi pitänyt saavuttaa vähän enemmän.

Räikkösen hyvästä kisavauhdista kielii myös se, että hänen paras kierrosaikansa oli koko kisan viidenneksi paras. Hän teki sen juuri ennen kuin tavoitti Giovinazzin.

Lisää aiheesta:

Nyt puhuu sikaillut Max VerstappenMercedes tyrmäsi kuljettajansa epätavallisen ehdotuksen kesken Monacon GP:n – Toto Wolff tiukkana: "Ei puhettakaan"Alfa Romeo teki Turkin F1-kisan lopussa toisenkin oman maalin – hämmentävä hiljaisuus pilasi kaiken: "Miksi ette käskeneet?!"Alfa Romeo -pomo kommentoi Antonio Giovinazzin tylyä temppua Kimi Räikköselle – vaikeat olosuhteet saivat varikkomuurin varpailleen: "Halusimme pelivaraa"Ryppyjä rakkaudessa? Hondan voimanlähde aiheutti Max Verstappenille jo kauden kolmannen keskeytyksen – "Olen kyllästynyt"Mika Salo latoo suorat sanat Kimi Räikkösen Alfa Romeon tilanteesta – antaa noottia Lewis Hamiltonille
F1Kimi RäikkönenAlfa RomeoTurkin GPUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • 29.10.10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • 29.10.10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • 28.10.17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • 28.10.11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • 27.10.12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"