Mennyt kesä saattaa näkyä niin auton maalipinnassa kuin sisätiloissakin – ehkä mökkitien kivet ovat jättäneet muutamia jälkiä, ja penkit ovat hienoisen pölykerroksen kuorruttamia. Nyt on korkea aika tehdä omalle menopelille niin kutsuttu syyshuolto, jossa auton pesu ja vahaus ovat tärkeimmät vaiheet.
Auton arvo alenee melkoisesti sinä hetkenä, kun sillä kaasuttelee autokaupasta ulos. Jotakin kuitenkin asialle voi tehdä myös itse: auton hyvä ylläpito ja huoltaminen säilyttävät sen arvoa jopa useita satoja euroja vuodessa. Vahaus on syytä tehdä kevään lisäksi syksyllä, jotta maalipinta saa kiperän suojan tulossa olevia pakkasia vastaan.
– Vahaus on erittäin tärkeää tehdä kahdesti vuodessa. Uusien autojen maalipintatakuut eivät ole voimassa, jos valmistaja huomaa, että maalipintaa on pesty väärillä aineilla tai välineillä, Korrekin tuotekehityskemisti Kim Lindqvist kertoo.
Näin valitset oikean vahan
Ennen vahausta auto pestään hyvin. Jos menopeliä tuskin näkyy kurakerroksen alta, kannattaa aloittaa esipesuaineella ja tehdä vasta sitten shampoopesu. Auton likaisuus onkin tärkein tekijä oikeaa pesuainetta valitessa.
– On tärkeää käyttää puhtaita työvälineitä ja huuhdella niitä riittävän usein, jotta ei hiero likaa auton pintaan. Pesun jälkeen auto kuivataan hyvin esimerkiksi lastalla tai rätillä, Lindqvist ohjeistaa.
Pesun jälkeen siirrytään vahaukseen. Monet vahat sopivat sekä koneelliseen että käsin tehtävään vahaukseen. Oikeanlainen vaha valitaan auton maalipinnan kunnon mukaan. Jos pinta on hyväkuntoinen, sille riittää luultavasti perusvaha. Yleisvahaa on työstettävä naarmuisella pinnalla enemmän. Kolhiintuneelle pinnalle voi myös valita paksumman ja peittävämmän kliinerityyppisen vahan.
