Ferrarin Michael Schumacher ajoi komeaan voittoon formula ykkösten Italian GP:ssä Monzan radalla. Kun Renault-kuski Fernando Alonso joutui keskeyttämään kilpailun moottoririkon takia, kavensi Schumacher espanjalaisen MM-johdon 2 pisteen suuruiseksi. McLarenin Kimi Räikkönen ajoi sunnuntain GP:ssä toiseksi.
Heti GP:n jälkeen Ferrari julkaisi tiedotteen, jossa kerrottiin Michael Schumacherin ajouran päättyvän tähän kauteen. Ferrari kertoi Schumacherin jatkavan kuitenkin tallin palveluksessa uudessa roolissa, josta kerrotaan tarkemmin kauden päätteeksi.
Paalulta lähtenyt Räikkönen piti Italian GP:n kärkipaikkaa ensimmäisiin varikkokäynteihin asti. Niiden yhteydessä Schumi onnistui ohittamaan suomalaisen eikä saksalainen kärkeen päästyään enää ykkössijastaan luopunut. Maaliin Schumacher ajoi voittajana 8 sekunnin erolla Räikköseen. Kolmanneksi kisassa ajoi BMW-tallin tulokaskuljettaja Robert Kubica.
- Sain hyvän lähdön, vaikka viime kisoissa ne ovat menneet aika kehnosti. Talli oli saanut lähtöjärjestelmän hyvään kuntoon ja startti onnistui, Räikkönen kertasi.
Räikkösen osalta viikonloppu sujui suhteellisen hyvin. Vaikka uran kymmenes ja tämän kauden ensimmäinen GP-voitto jäi haaveeksi, niin paalupaikka ja Schumacherin kukistaminen aika-ajossa olivat hyvä työnäyte Ferrari-faneille. Räikkösen siirtyminen ensi kaudeksi Ferrarille julkistettiin kisan jälkeen.
- Emme olleet lopulta tarpeeksi nopeita. Roikuin perässä, mutta vauhti ei riittänyt. Kakkossija tulikin sitten jo helposti, Räikkönen sanoi.
Fernando Alonsolle Monzan viikonloppu oli epäonninen. Hänelle sattui lauantain aika-ajossa rengasrikko ja lisäksi tuomaristo pudotti hänet 10. lähtöruutuun, koska katsoi miehen estelleen aika-ajossa Felipe Massaa. Alonso ehti nousta kilpailussa kolmannelle sijalle, kunnes moottori petti kymmenen kierrosta ennen maalia.
Juuri ennen keskeytystään Alonso kävi varikkosuoralla huikean taistelun kolmossijasta Kubican kanssa. Miehet tulivat samanaikaisesti toiseen varikkokäyntiinsä järjestyksessä Kubica-Alonso. Renault'n varikkomiehistö työskenteli BMW:tä nopeammin, minkä seurauksena autot ajoivat varikkopysähdysten jälkeen rinnakkain varikkosuoralla. Alonso avasi varikonportilla täyden kaasun hetkeä ennen Kubicaa ja ehti siinä vaiheessa puolalaisen edelle.
Felipe Massa putosi loppukierroksilla pisteiden ulkopuolelle yhdeksänneksi jouduttuaan tekemään ylimääräisen varikkokäynnin rengassarjan mentyä lukkojarrutuksessa piloille. Lukkojarrutus johtui Alonson moottoririkon radalle jättämän öljyn takia. BMW:n Nick Heidfeld joutui suorittamaan varikkoylinopeudesta langetetun varikon läpiajorangaistuksen, minkä johdosta hänen loppusijoituksensa painui kahdeksanneksi.
Kolme kärkikuljettajaa ajoivat kisansa läpi kahden varikkokäynnin taktiikalla, mutta suurin osa muista kuskeista yhden varikkokäynnin taktiikalla. Paras yhden pysähdyksen taktiikan kuljettaja oli neljänneksi sijoittunut Renault'n Giancarlo Fisichella.
Williams-kuski Nico Rosbergin autoon iski jo 9. kierroksen jälkeen tekninen vika ja kilpailu jäi hänen osaltaan kesken. Räikkösen tallikaverin Pedro de la Rosan kisa päättyi McLaren-auton tekniseen vikaan 20. kierroksen jälkeen.
Valmistajien MM-sarjassa Ferrari siirtyi Renault'n edelle kärkeen kolmen pisteen erolla. Kaudesta on ajamatta vielä kolme osakilpailua.
Schumacher lopettaa uransa
Vaikka Schumacher on voittanut GP-kisan urallaan jo 90 kertaa, jää sunnuntainen ykköstila monen mieleen. Saksalaistähti ilmoitti heti kilpailun jälkeen, että hän lopettaa uransa kuljettajana F1-sarjassa kuluvan kauden jälkeen. Parempaa hetkeä päätöksensä kertomiseen mestari ei olisi voinut saada.
- Tämä on ollut mahtavaa aikaa. Olen rakastanut kaikkia niitä hyviä ja huonoja hetkiä, jotka olen autourheilun parissa saanut, Schumacher sanoi Italian gp:n jälkeisessä lehdistötilaisuudessa.
Schumacherilla on täydet mahdollisuudet lopettaa kahdeksankertaisena maailmanmestarina, sillä saksalainen on vain kaksi pistettä sarjaa johtavaa Alonsoa perässä.
- Tämä oli oikea aika ilmoittaa päätöksestäni. Keskittyminen kolmeen jäljellä olevaan kilpailuun on aivan samanlaista kuin ennenkin, sillä kilpa-autossa ollessani keskityn aina vain yhteen asiaan, seitsenkertainen maailmanmestari Schumacher sanoi.
Italian GP:n lopputulokset: 1. Michael Schumacher Ferrari 1.14.51,975 2 varikkokäyntiä 2. Kimi Räikkönen McLaren + 8,046 2 3. Robert Kubica BMW + 26,414 2 4. Giancarlo Fisichella Renault + 32,045 1 5. Jenson Button Honda + 32,685 2 6. Rubens Barrichello Honda + 42,409 1 7. Jarno Trulli Toyota + 44,662 1 8. Nick Heidfeld BMW + 45,309 3 9. Felipe Massa Ferrari + 45,955 3 10. Mark Webber Williams + 1.12,602 1 11. Christian Klien Red Bull -1 kierros 1 12. David Coulthard Red Bull -1 kierros 1 13. Scott Speed Toro Rosso -1 kierros 1 14. Vitantonio Liuzzi Toro Rosso -1 kierros 1 15. Ralf Schumacher Toyota -1 kierros 1 16. Takuma Sato Super Aguri -2 kierrosta 1 17. Christijan Albers MF1 -2 kierrosta 1 Keskeyttäneet: Tiago Monteiro MF1 44 kierrosta Fernando Alonso Renault 43 kierrosta Pedro de la Rosa McLaren 20 kierrosta Sakon Yamamoto Super Aguri 18 kierrosta Nico Rosberg Williams 9 kierrosta Kilpailun nopein kierros: Kimi Räikkönen 1.22,559 kierroksella 13. Voittaja Schumacherin keskinopeus 245,814 km/h.
Kuljettajien MM-pistetilanne Italian GP:n (15/18) jälkeen: 1. Fernando Alonso Renault 108 2. Michael Schumacher Ferrari 106 3. Felipe Massa Ferrari 62 4. Giancarlo Fisichella Renault 57 5. Kimi Räikkönen McLaren 57 6. Jenson Button Honda 40 7. Juan Pablo Montoya McLaren 26 8. Rubens Barrichello Honda 25 9. Nick Heidfeld BMW Sauber 20 10. Ralf Schumacher Toyota 18 11. Pedro de la Rosa McLaren 14 12. David Coulthard Red Bull 14 13. Jarno Trulli Toyota 12 14. Jacques Villeneuve BMW Sauber 7 15. Robert Kubica BMW Sauber 6 16. Mark Webber Williams 6 17. Nico Rosberg Williams 4 18. Christian Klien Red Bull 2 19. Vitantonio Liuzzi Toro Rosso 1
Valmistajien MM-pistetilanne Italian GP:n (15/18) jälkeen: 1. Ferrari 168 2. Renault 165 3. McLaren - Mercedes 97 4. Honda 65 5. BMW Sauber 33 6. Toyota 30 7. RedBull - Ferrari 16 8. Williams - Cosworth 10 9. Toro Rosso - Cosworth 1
(MTV3)