Ajokorttiuudistus ei lisännyt nuorten onnettomuuksia – Traficom: Hallituksen lakimuutosehdotus vaikuttaa oikeansuuntaiselta

7:54
Katso myös: Ajokorttiuudistus etenee ja pian 17-vuotiaat pääsevät rattiin – miten uudistus vaikuttaisi nuorten onnettomuuslukuihin?

Vuoden 2018 ajokorttilain uudistuksen ei voida selvästi osoittaa lisänneen tai vähentäneen henkilövahinkoja missään ajokorttiluokassa, kertoo Traficom.

Onnettomuustilastoissa ajokorttiuudistuksen ei havaittu olennaisesti vaikuttaneen 17-vuotiaiden henkilövahinkojen kokonaismäärään.

Traficomin mukaan positiivinen kehitys liikenneturvallisuudessa on jatkunut Suomessa ja henkilövahinko-onnettomuudet vähenevät edelleen tasaisesti kaikissa ikäryhmissä.

Tutkimuksessa vertailtiin 17-vuotiaiden ja 18–19-vuotiaiden onnettomuustilastoja. Todennäköisyys joutua onnettomuuteen on ollut 17-vuotiailla suurempi kuin 18–19-vuotiailla. 

Vuonna 2020 alaikäisten todennäköisyys joutua onnettomuuteen oli kuitenkin jo alittanut tason, jolla 18–19-vuotiaat olivat vuonna 2018.

– Kokonaisuudessaan 17-vuotiaiden suurempi todennäköisyys joutua henkilövahinko-onnettomuuteen vuoden sisällä ajokortin saamisesta voi tutkimuksen perusteella selittyä suurelta osin muita suuremmalla ajosuoritteella eli ajettujen kilometrien määrällä, Traficomin erityisasiantuntija Elina Uusitalo toteaa tiedotteessa.

– Lisäksi tutkimuksen mukaan suurin osa ikäpoikkeuslupakuljettajista on nuoria miehiä ja nuorilla miehillä on naisia suurempi todennäköisyys joutua onnettomuuteen.

6:52
Katso myös: Nuorten liikennekuolemat huolestuttavat poliisia – turvallisuus selvästi heikompaa kuin Norjassa ja Ruotsissa

Uusi muutos valmisteilla

Traficomin mukaan tutkimus antaa hyvää pohjatietoa uusille toimille.

Esimerkiksi 17-vuotiaiden onnettomuuksissa lisääntyneet muiden osapuolten ja matkustajien henkilövahingot olisi Traficomin mukaan hyvä ottaa tarkasteluun. Ilmiö huomioidaan ajokorttilain muutosehdotuksessa rajaamalla matkustajamäärää 17-vuotiaille henkilöauton kuljettajille.

– Tämä ehdotus vaikuttaa, tutkimuksen tulokset huomioiden, oikeansuuntaiselta. Lakiesityksessä esitetään myös 17-vuotiaille henkilöauton kuljettajille yöaikaan ajamisen rajoituksia. 

Traficomin aiemmin tekemässä selvityksessä ilmeni, että suurin osa kaikista 17-vuotiaiden ajokieltorikoksista tapahtui yöaikaan. Tämäkin ehdotettu rajoitus näyttäisi siis oikeansuuntaiselta, Uusitalo sanoo.

Hallitus antoi toukokuussa eduskunnalle esityksen ajokorttilain muuttamisesta. Sitä on tarkoitus käsitellä eduskunnassa syksyllä.Esitys mahdollistaisi 17-vuotiaille rajoitetun B-luokan ajo-oikeuden huoltajan suostumuksella.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja