Asiantuntija kertoo, että kaikki hänen näkemänsä ilmailuaiheiset elokuvat ovat melko epärealistisia, myös kasarihitti Top Gun. Elokuvissa pitää saada asiat näyttämään jännittäviltä.
Mikäli koronavirus lopultakin suo, yksi vuoden 2021 elokuvatapauksista on Top Gun: Maverick, jatko-osa vuoden 1986 hittielokuvalle. Jo kahteen kertaan lykätyn ensi-illan on tarkoitus toteutua ensi kesänä.
Uudessa elokuvassa Tom Cruisen esittämä laivaston hävittäjälentäjä Pete ”Maverick” Mitchell on ylennyt kommodoriksi ja menopelikin on vaihtunut Grumman F-14 Tomcatista Boeing F/A-18 Super Hornetiin. Muuten meininki on aika tavalla samanlaista, ainakin jos uskomme traileria.
Mutta oliko alkuperäinen elokuva mistään kotoisin ja vastaako se ollenkaan todellisuutta?
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Vastaus on yllättävän lähellä. Eversti (evp) Scott Davis, Lockheed Martinin Aeronautics-liiketoimintayksikön Suomen-johtaja aloitti uransa Yhdysvaltain ilmavoimissa.
Miehen sotilasuralla lentotunteja kertyi yli 3 700. 1980-luvun puolivälissä aloittanut Davis kävi lentäjäkoulutuksen T-37- ja T-38 -kalustolla, ja hävittäjäkoneista hänellä on kokemusta niin F-15A/C:sta F-16N:stä, F/A-18A/C:sta (alkuperäinen Hornet) kuin F-22:stakin.
Tammikuusta 1994 kesäkuuhun 1997 hän palveli kouluttajana laivaston taistelulentäjien eliittikoulu Fighter Weapons Schoolissa, jota siis myös Top Guniksi sanotaan. Palveluspaikkoina olivat laivaston Miramarin lentotukikohta Kaliforniassa sekä Fallonin lentotukikohta Nevadassa.
