Äärimmäiset keinot Kalle Rovanperän avuksi – asiantuntijalta painava vaatimus Toyotalle

4:58imgMikä Kalle Rovanperän ajamisessa mättää? Asiantuntija Jari Ketomaa havainnollistaa videolla.
Julkaistu 29.06.2025 11:21
Toimittajan kuva
Ossi Karvonen

ossi.karvonen@mtv.fi

@ossikarvonen

MTV Urheilun asiantuntija Jari Ketomaa penää jo riskilläkin isoja muutoksia Kalle Rovanperän autoon, jotta Toyotan suomalaistähti saisi itseluottamuksensa kuntoon rallin MM-sarjassa.

MAINOS

MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!

Viron MM-ralli 17.–20.7.

Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.

MTV Urheilun seurantaan Kreikan MM-rallin päätöspäivästä pääset tästä linkistä!

Rovanperän esitykset kauden avauspuolikkaalla ovat olleet vähintäänkin hienoinen pettymys. Suomalainen voitti Kanarian uutuuskisan asvaltilla, mutta muuten hän on ollut vaikeuksissa nykyautossa, jossa ei ole viime vuosien tapaan hybridiyksikköä. Lisäksi Hankookin renkaat ovat aiheuttaneet päänvaivaa. 

Edellisessä kisassa Sardiniassa Rovanperä antoi lupauksia paremmasta sunnuntaipäivän maksimipistepotillaan, mutta nämä odotukset eivät ole toteutuneet Kreikassa. Kaksinkertainen maailmanmestari on todellisuudessa jäänyt vauhdillisesti surkealle tasolle läpi viikonlopun. 

Lue myös: Kalle Rovanperä täysin hukassa – "Hyvät hyssykät sentään!"

Asiantuntija Jari Ketomaa tarttui kiinni Rovanperän ajamiseen sunnuntaiaamun lähetyksessä. Kuten Ketomaa havainnollistaa, Rovanperä joutuu tekemään korjausliikkeitä vielä jo mutkaan käännettyään. 

– Kun verrataan (Ott) Tänakiin ja (Sébastien) Ogieriin, he hivuttautuvat mutkaan kerralla. 

Toyota ja Rovanperä eivät ole saaneet aikaan parannusta viikonlopun aikana. Ketomaan mukaan muun muassa auton ajokorkeudella ja säädöillä voidaan muuttaa auton painopistettä. 

– Sitten kun mennään tuota Kreikan röykkytietä, niin keula tietysti hakkaa ja auto särkyy jostain mahdollisesti, Ketomaa taustoittaa ajokorkeuteen viitaten. 

– Kohtaa alkaa kuitenkin olla se aika, että jotain on tehtävä silläkin riskillä, että auto hajoaisi. Vauhti pitää kuitenkin saada sille tasolle, että voi ajaa kilpailujen voitoista. Sitten ratkaistaan niitä muita ongelmia. 

Juttu jatkuu kuvan alla. 

Kreikan MM-ralli on ollut Kalle Rovanperälle raskas fyysisesti ja henkisesti.Kreikan MM-ralli on ollut Kalle Rovanperälle raskas fyysisesti ja henkisesti.Worldwide copyright: TGR WRT/McKlein

Kreikasta siirrytään heinä-elokuun kisoihin Viroon ja Suomeen. Niiden kaltaisissa nopeissa soraralleissa auton kestävyys ei näyttele niin isoa roolia kuin esimerkiksi Kreikassa, joten auton säätöjen isompiakin muutoksia on helpompi kokeilla. 

Lue myös: Sami Pajarin autossa yllätysvieras kesken MM-rallin – "Oijoijoi!"

Ketomaa mainitsee useampaan kertaan sanan "extreme". Hän alkaa siis olla äärimmäistenkin liikkeiden kannalla.  

– Haluan nostaa esiin psykologisen puolen. Jos kuljettajan itseluottamus autoon saadaan kohdalleen, niin kuski pystyy tekemään aika paljon ihmeitä pätkän aikana, jos hän vain tuntee auton hyväksi itselleen. Hyvin säädetty auto siis myös kestää paremmin, vaikka se ei paperilla näyttäisi siltä, että tämä tulee toimimaan hyvin. Kuljettaja itseluottamuksellaan kompensoi asiaa. 

– Eli peliliikkeitä pitäisi tehdä, ja vaikka vähän rohkeammalla otteella, sillä muuten ollaan niin köysissä, ettei sieltä nousta millään enää kehän keskelle ajamaan vastustajaa köysiin. Rovanperälle pitää kaivaa itseluottamus jostain esiin, Ketomaa summaa. 

Kreikan MM-rallia on jäljellä vielä kaksi erikoiskoetta. Rovanperä voi napsia MM-pisteitä ainoastaan Power Stagelta.

Kilpailu jatkuu kello 12.32. 

Katso yllä olevalta videolta Ketomaan täysi analyysi ongelmista Rovanperän ajamisessa. 

Tuoreimmat aiheesta

MM-ralli