Mainos

20-vuotiaalla avo-Volvolla takanaan värikäs historia – näitä asioita et tiennyt C70:stä

C70 edusti uutta suuntaa Volvolle tärkeänä ajanjaksona. Malli esiteltiin maailmalle kaksikymmentä vuotta sitten.

Volvo C70 esiteltiin Pariisin autonäyttelyssä 30. syyskuuta, 1996. Se oli Volvon ensimmäinen ”aito” coupe sitten 1800-mallin, ja kyseessä oli ensimmäinen kerta, kun Volvo teki yhteistyötä TWR-yhtiön kanssa uuden auton parissa. Auto valmistettiin käyttämällä osittain uusia menetelmiä ruotsalaisen Uddevallan kaupungin uusitulla tehtaalla.

Volvo päätti 1990-luvun alussa laajentaa henkilöauto-ohjelmaansa coupe- ja avoautomallilla. Näitä kahta versiota kehitettäisiin rinnakkain, ja ne valmistettaisiin 850-mallin tekniselle perustalle.

Vuonna 1994 perustettiin pieni projektiryhmä, jonka johtoon nimettiin Håkan Abrahamsson. Volvo halusi projektipäällikön, joka olisi hieman tavallista nuorempi (mieluummin alle 40-vuotias) auton esittelyn aikana.

Volvolla oli rajallinen kokemus tällaisen auton kehittämisestä, ja kiirekin oli melkoinen. Niinpä se päätti ryhtyä yhteistyöhön brittiläisen TWR-yhtiön (Tom Walkinshaw Racing) kanssa, joka oli jo mukana Volvon kilpatiimissä BTCC-sarjassa.

– Tämä oli ehdottomasti hauskin autoprojekti, jossa olen saanut olla mukana, Abrahamsson kertoo Volvon tiedotteessa.

Suunnittelijoiden perheet avustivat

Tiimillä oli vuonna 1994 vain pari kuukautta aikaa laatia projektin ääriviivat. Se aloitti työn heti analysoimalla kilpailijoita. Projektiryhmän täytyi peruuttaa lomansa ja suunnata Etelä-Ranskaan vuokraamaan ja koeajamaan tärkeimpien kilpailijoiden coupe- ja avoautoja.

Koska tiimin jäsenten oli tarkoitus olla lomalla, he saivat ottaa perheensä mukaan, mikä osoittautui odottamattoman hyväksi ratkaisuksi. Perheenjäseniltä saatiin useita kommentteja, joita pelkät autosuunnittelijat eivät olisi osanneet ajatella kilpailijoita tutkiessaan. Tästä oli valtavasti hyötyä suunnittelutyön aikana, ja tiimi pohti usein kokemuksiaan perheiden kanssa.

Suuri osa suunnittelu- ja kehitystyöstä tapahtui TWR:n tiloissa lähellä Oxfordia Englannissa. Volvo oli vastuussa teknisestä perusrakenteesta ja päätti, millaisia ominaisuuksia autossa tulisi olla. TWR oli vastuussa suunnittelun ja tuotannon säätötyöstä. Kehitystyöryhmä työskenteli valtavassa ladossa, jossa TWR:n omistaja Tom Walkinshaw säilytti autokokoelmaansa.

Projektiryhmälle annettiin epätavallisen vapaat kädet auton muotoilussa. Muotoilujohtaja Peter Horbury halusi muuttaa yleistä käsitystä, jonka mukaan Volvot olivat kulmikkaita ja laatikkomaisia. Kun TWR:n Ian Callum esitteli ”liian volvomaisten” ehdotusten jälkeen luonnoksia coupesta, jossa oli huomattavasti kaarevampi kattolinja ja muotoillut kyljet, lopullinen päätös syntyi. Auton muotoilu pysyi lähes muuttumattomana tuotantoon asti.

Piirustuksista tuotantoon 2,5 vuodessa

Uudella autolla oli sama akseliväli kuin Volvo 850 -mallilla, ja se oli saman pituinen. Kokonaisuus kuitenkin vaikutti näppärämmältä. Alusta asti oli tiedossa, että autosta valmistettaisiin myös avomalli, joten kehitystyöryhmä varmisti, että muotoilu toimi sekä katon kanssa että ilman kattoa.

C70:n kehitysjakso oli lyhyt: se kesti vain 30 kuukautta ensimmäisistä luonnoksista ensimmäisten autojen tuotantoon. Yhteistyö TWR:n kanssa oli ratkaiseva tekijä tämän onnistumisessa. Tätä kautta myös projektin kustannukset olivat paremmin hallittavissa.

Horbury oli innoissaan C70:n uudesta muotokielestä.

– Heitimme laatikon menemään, mutta pidimme sen sisällä olevan lelun, hän sanoi ensimmäisen lehdistötilaisuuden jälkeen, jossa hän ajoi keltaisen C70:n lavalle.

Auton keula muodosti selvän yhteyden Volvoon, mutta muu kori oli huomattavasti kurvikkaampi kuin yksikään tuote, jonka yhtiö oli pitkään aikaan julkaissut. C70 oli merkki uudesta muotoilusuunnasta, joka näkyi monissa tulevissa malleissa.

Asiakkaan valinnanvapaus oli tärkeää C70:n kaltaisessa autossa. Tarjolla oli peräti 17 erilaista koriväriä – normaalivärejä, metallivärejä ja helmiäismetallivärejä. 40 erilaista sisustusyhdistelmää, monipuoliset materiaalit ja värit tarjosivat lähes loputtomasti vaihtoehtoja.

Niin ikään tärkeää oli, että auton nopeus vastasi ulkoasua. C70 lanseerattiin viisisylinteristen turbomoottorien kera. Vahvin moottori (2,3 litraa ja 240 hevosvoimaa) oli yhteinen Volvo 850R:n kanssa. Rauhallisempi versio (2,5 litraa ja 193 hevosvoimaa) julkaistiin samaan aikaan. Lisäksi tarjolla oli 2-litraisia versioita, jotka kehittivät tehoa 180 ja 225 hevosvoimaa. Ne suunnattiin markkinoille, joilla sylinteritilavuus vaikutti verotukseen.

Vaikka C70 oli tunteisiin vetoava auto, jossa muotoilulla oli tärkeä rooli toimivuuden ohella, siinä oli runsaasti tilaa neljälle henkilölle ja heidän matkatavaroilleen. Myös auton turvallisuustaso oli korkea. Autossa oli SIPS-sivutörmäyssuojajärjestelmä, WHIPS -niskanretkahdussuoja, turvavöiden kiristimet ja sivuturvatyynyt.

"Nykyajan ensimmäinen avo-Volvo"

Volvo perusti TWR:n kanssa Uddevallassa yhteisyrityksen nimeltä Autonova. Volvo oli toiminut Uddevallassa aikaisemminkin, mutta tuotanto oli päättynyt joitakin vuosia aikaisemmin. Nyt tehdas uusittiin, ja se varustettiin uuden mallin tuotantoa varten. Tuotanto siirtyi perinteisestä kokoonpanolinja-ajattelusta toimintatapaan, jossa työryhmä seurasi kutakin autoa tuotannon eri vaiheissa, kunnes seuraava ryhmä tuli ohjaksiin. Uuden tehtaan kapasiteetti oli 20 000 autoa vuodessa.

Uutinen Volvo C70 -avomallista julkaistiin coupen lanseerauksen yhteydessä. C70 Cabriolet esiteltiin vuotta myöhemmin, ja se oli nykyajan ensimmäinen avo-Volvo.

Volvo oli monien vuosien ajan suhtautunut epäillen avoautoihin kolariturvallisuussyistä, mutta C70 Cabriolet julkaistiin monipuolisten turvallisuusominaisuuksien kera. Autossa oli muun muassa ROPS-kierähtämissuojajärjestelmä ja takaistuimen takana kaksi turvakaarta, jotka laukesivat, jos auto kaatui. Tukevasti kiinnitetty tuulilasin kehys oli valmistettu erittäin vahvasta teräksestä.

Muotoilu ei muuttunut merkittävästi ensimmäisen sukupolven yhdeksän vuoden aikana. Volvo C70 Coupe -mallia valmistettiin vuoteen 2002 asti, ja avomalli jatkoi elämäänsä vielä kolmen vuoden ajan vuoden 2005 huhtikuuhun asti. Siihen mennessä oli valmistettu yhteensä 76 809 C70-autoa, joista 27 014 oli coupe-versioita ja 49 795 avoautoja.

Pininfarinan valmistama toisen sukupolven C70-avomalli, jossa oli kolmiosainen sisään taitettava kovakatto, julkistettiin Pariisin autonäyttelyssä vuoden 2005 syyskuussa.

10 asiaa, joita et tiennyt Volvo C70 -mallista

1. C70-autossa oli aikanaan yksi maailman parhaista audiojärjestelmistä, joka sisälsi tanskalaisen Dynaudion kaiuttimet, Dolby Surround -tekniikan ja jopa 4x100 watin vahvistimen.

2. Seitsemäntoista erilaista koriväriä laadittiin muotoilija José Diaz de la Vegan alaisuudessa. Hän johti myös sisustuksen suunnittelua Anders Gunnarssonin vastatessa ulkoasusta.

3. Ruotsissa on erityinen kerho C70:n omistajille. Sen jäsenet järjestävät paraatin Uddevallan tehtaalta Volvo -museoon Göteborgiin 20-vuotisjuhlallisuuksien yhteydessä.

4. Pariisin ensi-iltaa pystyi ensimmäistä kertaa Euroopassa seuraamaan myös verkossa.

5. C70 arvioitiin vuonna 1998 parhaaksi Volvoksi J.D. Powersin asiakastyytyväisyystutkimuksessa. Kokonaistuloksissa se oli viides.

6. Suomalainen Valmet laati suunnitelman C70-avoautosta, jossa oli metallikatto. Ratkaisu ei johtanut tuotantoon, mutta C70:n seuraajalle kehitettiin tällainen katto vuonna 2005.

7. TWR:n johtohahmo Tom Walkinshaw oli kokenut kilpakuljettaja, joka oli saavuttanut kolme vakioautomestaruutta ja voitot Daytonan ja Le Mansin 24 tunnin kisoissa.

8. Volvo hankki vuonna 1999 TWR:n Autonovalta ja jatkoi tuotantoa talon sisällä. Myöhemmin Volvo perusti yrityksen italialaisen Pininfarinan kanssa.

9. Pyhimys-elokuvassa (1996) Simon Templar, jota näytteli Val Kilmer, ajoi Garnet Red -sävyistä Volvo C70 -autoa. Elokuvaa kuvattiin, ennen kuin C70 oli esitelty, joten kuvauksissa vallitsi salaileva ilmapiiri.

10. C70:n alkuperäinen suunnitelma oli suurpiirteinen. Se koostui eleganteista kuvista, muutamasta teknisestä faktasta ja kolmen rivin lausunnosta Peter Horburyltä:

– Olen yrittänyt luoda auton, jonka ihmiset haluavat, en autoa, jonka he tarvitsevat.

Lähde: Volvo

0:45

Mainos

Lisää aiheesta

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.