Mainos

189 ihmistä kuoli, kun Boeing 737 Max putosi suunnitteluvirheen vuoksi ja muissakin Boeing-koneissa on murtumia – vuosi turman jälkeen valmistaja haluaa palauttaa kielletyn lentokonemallin liikenteeseen

4:12
Video: Kymmenistä Boeingin koneista löydettiin jälleen vikoja.

Lion Airin kone putosi Indonesiassa tasan vuosi sitten. Turmassa menehtyivät kaikki koneessa olleet 189 ihmistä.

Samantyyppinen turma sattui Etiopissa viime maaliskuussa, jolloin Ethiopian Airlinesin kone putosi. Onnettomuudessa menehtyi kaikki koneessa olleet 157 ihmistä.

Molemmissa onnettomuuksissa pudonnut lentokone oli malliltaan Boeingin 737 Max. Ne ovat olleet maailmanlaajuisesti lentokiellossa maaliskuusta lähtien.

Suunnitteluvirhe osasyynä putoamiseen

Lentokonevalmistajan suunnitteluvirhe oli osasyynä Lion Air -yhtiön Boeing 737 Max -matkustajakoneen putoamiseen. Suunnitteluvirhe ilmenee Indonesian liikenneturvallisuuskomitean tutkimuksesta.

Boeingin sakkauksenestojärjestelmän suunnitteluvirheen lisäksi lentäjiä ei ollut koulutettu riittävästi toimintahäiriön varalle, ilmenee tutkinnasta. Lisäksi lentohenkilöstö ei osannut hoitaa hätätilannetta sen vaatimalla tavalla.

Ethiopian Airlinesin mukaan sen turmakoneen lentäjä raportoi ongelmista koneen hallinnassa heti nousun jälkeen ja pyysi lupaa palata takaisin pääkaupunki Addis Abeban kentälle. Kone syöksyi maahan vain hieman myöhemmin.

Miljardiluokan tappiot

Lentokieltoon asetetut lentokoneet ovat aiheuttaneet yritykselle miljardiluokan tappiot. Lentokielto on kokonaisuudessaan maksanut yhtiölle yli yhdeksän miljardia dollaria eli noin kahdeksan miljardia euroa.

Yhtiön toimitusjohtaja Dennis Muilenburg sanoo, että turmakonemalli voitaisiin saada takaisin liikenteeseen vielä tänä vuonna.

– 737 Max -mallin turvallinen paluu on tällä hetkellä yhtiön ensisijainen päämäärä ja edistymme jatkuvasti, toimitusjohtaja sanoo tulostiedotteessa.

Vikoja löydetty myös muista malleista

Boeingin epäonni ei rajoitu pelkästään 737 Max-koneisiin. Boeingin 737 NG -mallisissa koneissa on havaittu rakenteellisia murtumia, joiden vuoksi koneita on vedetty käytöstä.

Uutistoimisto Reuters kertoi lokakuussa, että yhtiön mukaan sen tutkituista 810 koneesta yhteensä 38:sta löytyi murtumia, jotka vaativat korjausta ja osien vaihtoa. Koneet pysyvät maassa kunnes korjaukset on tehty.

Lisää aiheesta
    Mainos
    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja