Osaajapula vaivaa Suomea – asiantuntija neuvoo, miten yrityksen kannattaa brändätä itsensä menestyäkseen taloudellisesti
Työnantajabrändäys on Suomenkin työmarkkinoilla tärkeä strateginen menestyksen avain. Sen lisäksi, että parhaat yritysbrändit houkuttelevat parhaimpia osaajia, ne menestyvät todennäköisemmin myös taloudellisesti.
Suomea vaivaa tällä hetkellä paha työvoima- ja osaajapula. Niistä jälkimmäinen tarkoittaa yksinkertaisuudessaan sitä, että työnantaja ja työnhakija eivät syystä tai toisesta kohtaa toisiaan.
Lue myös: MTV väänsi rautalangasta: Minne työvoima on kadonnut? Tästä syystä Suomessa on huutava osaajapula
Työ- ja elinkeinoministeriöstä sanotaan MTV Uutisille, että toimialojen sisälläkin on suuria eroja työvoiman saatavuudessa: toisten yritysten on helppo löytää osaavaa työvoimaa, kun taas toiset eivät tahdo löytää etsimäänsä osaamista.
Alivaltiosihteeri Elina Pylkkänen muistuttaakin yritysten brändäyksen tärkeydestä osana osaajapulan kitkemistä.
– Hyvä ”työnantajaklangi” houkuttelee työnhakijoita. On tärkeää, että työpaikat ovat houkuttelevia, Pylkkänen toteaa MTV Uutisten haastattelussa.
Viestintäyrittäjä Marja Vesalan mukaan työnantajabrändäyksen taso vaihtelee Suomessa paljon.
Isommat yritykset ovat hänen mukaansa tiedostetaan brändäyksen merkityksen osana yrityksen strategiaa, mutta erityisesti pk-yrityksissä brändäyksen merkityksen hahmottaminen on osaltaan hakusessa.
– Nyt, kun olemme tilanteessa, jossa osaajia ei riitä kaikille, on kriittisen tärkeää, että yritykset kehittävät omaa veto- ja pitovoimaansa, Vesala ohjeistaa.
Juttu jatkuu infolaatikon jälkeen.
Vetovoima = Yritys houkuttelee uusia työntekijöitä ja työnhakijoita, joita se todella tarvitsee strategiansa toteuttamiseksi – ilman erillistä rekrytointiakin. Pitovoima = Yritys pystyy pitämään kiinni jo olemassa olevasta, nykyisestä henkilöstöstänsä. Tämä tarkoittaa pitkiä työuria samassa yrityksessä. |
Katso alla olevalta videolta: Miksi työnantajabrändäys on tärkeää?
Työantajabrändäys on myös taloudellinen investointi
Työnantajabrändäys on monen muun hyödyn lisäksi yrityksille taloudellinen investointi.
Kun yrityksen maine ja brändi ovat kunnossa, rahaa ei tarvitse käyttää esimerkiksi kalliisiin rekrytointikampanjoihin, sillä työnhakijat löytävät yritykset ilman sen erikoisempaa houkutteluakin – ehkä jopa jonoksi asti.
– Rekrytoinnillahan pyritään tavoittamaan aktiiviset työnhakijat, kun taas työnantajabrändin kautta halutaan puhutella myös passiivisia työnhakijoita, eli herättää kiinnostus ihmisissä, jotka eivät välttämättä edes tiedä, että haluaisivat vaihtaa työpaikkaa, Vesala havainnollistaa.
Osaava työvoima puolestaan mahdollistaa yrityksen ja koko Suomen talouden kasvun.
– On tärkeää, että työvoima on mahdollisimman kyvykästä ja tuottavaa, koska sehän tuottaa meille varsinaisesti talouskasvun, työ- ja elinkeinoministeriön Pylkkänen huomauttaa.
Juttu jatkuu videon jälkeen.
"Kun bändi on kunnossa, kikkakolmosia ei enää tarvita"
Etenkin nuoret työnhakijat ja -tekijät kiinnittävät nykypäivänä enenevissä määrin huomiota työssä viihtymiseen ja työpaikkakokemukseen.
Toki esimerkiksi peli-lounget, limonadeilla täytetyt jääkaapit ovat ”kivaa extraa”, mutta onnistunut brändi ei välttämättä vaadi eksklusiivisia hankintoja.
Esimerkkinä tällaisesta onnistuneesta suomalaisesta työnantajabrändistä Vesala mainitsee teknologia-, data- ja designkonserni Solitan.
– Se tekee hyvin työntekijälähtöistä brändäystä. He solitalainen He eivät tee sitä työpaikkajuhlien ja toimistokoirien tai vastaavanlaisen viestinnän kautta, vaan osaamisen ja työn kautta – ja se on hyvin houkuttelevaa ja koukuttavaa.
Vesala uskookin, että ”kikkakolmosten” sijaan nykypäivänä työnhakijat- ja työntekijät arvostavat brändiä, jonka keskiössä on hyvinvoiva työntekijä, jonka perustarpeista ja työuralla kehittymisestä pidetään työnantajan toimesta huolta.
– Ammattilaiset ovat kiinnostuneita siitä, että mitä työ sisältää, miten siinä voi kehittyä, mitä siinä voi oppia ja millainen työkulttuuri on: onko se hyvinvointia tukeva vai pahoinvointia lisäävä, Vesala kiteyttää.
– Hyvinvoiva työntekijä myös suosittelee työnantajaansa muille.
Katso myös nämä osaajapulaan liittyvät videojutut:
Uusimmat
-
23:36
Slovakian varapääministeri BBC:lle: pääministeri Ficon tila ei enää kriittinen – tämä hyökkäyksestä tiedetään
-
22:33
Cristiano Ronaldo paljasti sääntönsä, joka voi kavahduttaa tavan tallaajaa: "En koskaan"
-
22:32
Biden ja Trump sopivat televisioväittelyiden ajankohdista – aikovat rikkoa vuosikymmenten perinnettä
-
22:10
Kimmo Vehviläinen oli ennen koko ajan kahvikuppi kädessä: "Se oli minulle tuttipullo"
-
22:02
Jami Kinnunen kiskaisi hienon keihäsennätyksen – suomalaislupaukselta melkoinen parannus
-
21:56
Pysyisitkö sinä kyydissä? Kiinalaisen lajittelukeskuksen työtahti häkellyttää
-
21:41
Lotta Harala aitoi voittoon kansainvälisessä kisassa – ikävää kerrottavaa voinnista
-
21:33
Georgian presidentti tyrmää "venäläislain" MTV:n haastattelussa – sanoo käyttävänsä veto-oikeutta
-
21:20
Tanskan kuningas Frederik ja kuningatar Mary viettävät 20-vuotishääpäiväänsä haastavien aikojen jälkeen – hovi julkaisi kesäisen kuvan
-
20:52
Muistatko SM-liigan tshekkilegendan? Näkee yhä painajaisia Leijonista
-
20:29
Roope Hintz sivuun NHL-pudotuspelisarjan ratkaisupaikasta
-
20:18
Kuka on hengestään taisteleva Robert Fico? Veteraanipoliitikko taituroi idän ja lännen välissä
-
20:15
Anna Puun lapsi täytti kolme vuotta – suloinen kuva julki
-
20:14
Venäjän jättänyt olympia-ampumahiihtäjä teki yllätysratkaisun
-
20:02
Karu tutkimustulos Yhdysvalloista: 99 prosenttia autoista sisälsi haitallisia aineita
-
19:51
MM-lätkässä hurjat maalijuhlat – Tshekki rymisteli Tanskan yli
-
19:41
Jyväskylässä jymähti uusi pikamatkan Suomen ennätys: "Oli yllätys"
-
19:33
Kevään lämpöennätys paukkui taas rikki – 26,5 astetta
-
19:28
EU jyrähtää Israelille: Sotilasoperaatio Rafahissa lopetettava välittömästi
-
19:10
Orpo hymähtää Zaharovan pilkkaviestille: "Ei toimi"
-
Lataa lisää