Yksityisautoilulle ei ruuhkamaksuja

Ainakin yksityisautoilijat selviävät vielä tämän vaalikauden ilman ruuhkamaksuja.

Liikenneministeri Anu Vehviläisen mukaa hallitus selvittää lähimpien neljän vuoden aikana liikenteen ruuhkamaksuja, tietulleja ja raskaan liikenteen käyttömaksuja. Yksityisautoilijoille ei ministerin mukaan ole luvassa ruuhkamaksuja.

Ministeri perustelee kantaansa sillä, ettei meillä ole vielä tehty tarpeeksi kattavia selvityksiä tiemaksujen toimivuudesta, puhumattakaan konkreettisista malleista, tiemaksujen toimivuudesta ja vaikutuksista. Vehviläisen mielestä liikenteen käyttömaksuissa tulee edetä kokeilujen kautta. Lähin esimerkki ruuhkamaksuista löytyy Tukholmasta. Sopiva kokeilujen tarkastelujakso on Vehviläisen mielestä 10-15 vuotta.

Suomi ja Baltian maat ovat EU:n ainoat maat, joissa ei ole yksityisautoilun ruuhkamaksuja.

"Kehäratahanke etenee suunnitellusti"

Liikenneministeri Vehviläinen tyynnyttelee myös arveluita Vantaan kehäratahankkeen kohtalosta. Vehviläinen vakuuttaa, että hanketta edistetään edellisen hallituksen periaatepäätöksen mukaisesti. Vehviläisen mukaan radasta ei ole tehty mitään uusia päätöksiä.

Kehäratakeskustelu lämpeni kauppa- ja teollisuusministerin Mauri Pekkarisen kommentoitua asiaa Helsingin Sanomissa. Pekkarisen mukaan kehäradan rakentamista saatetaan lykätä, jotta hallitus saisi rahaa tienpitoon ja joukkoliikenteeseen.

Ministeri Vehviläinen kuitenkin painottaa lausunnossaan, ettei hän aio purkaa jo tehtyjä ratkaisuja. Periaatepäätös radan rakentamisesta tehtiin maaliskuussa.

Lopullisen päätöksen radan rahoittamisesta tekee kuitenkin eduskunta budjettiriihen yhteydessä. Kehäradan kustannusarvio on noin 420 miljoonaa euroa, josta valtion maksaa aiesopimuksen mukaan noin 70 prosenttia.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat