Vuoden kateissa ollut MH370-kone: Nämä kysymykset vaivaavat

Vuosi sitten Intian valtamerelle kadonneen malesialaiskoneen kohtalo on yhä täysi mysteeri. Mutta mitä tiedetään varmasti?

Malaysia Airlines -yhtiön lento MH370 lähti 8. maaliskuuta 2014 Kuala Lumpurista Malesiasta kohti Pekingiä. Alle tunti nousun jälkeen koneen tärkein viestintälaite, toisiotutkavastain, lakkasi lähettämästä signaalia. 

Sen jälkeen kone kääntyi takaisin tulosuuntaansa ja lensi Malakansalmelle, missä Malesian ja Thaimaan sotilastutkat tekivät siitä viimeiset havainnot.

Mitä todennäköisesti tapahtui? 

Satelliittihavaintojen perusteella uskotaan, että kone jatkoi lentämistä etelään, kunnes syöksyi Intian valtamereen. Eri tietoja yhdistelemällä asiantuntijat ovat rajanneet todennäköisen turmapaikan 60 000 neliökilometrin kokoiselle alueelle avomerellä.

Mitkä ovat suurimmat avoimet kysymykset? 

Suuri mysteeri on, miksi kone kääntyi pois suunnitellulta reitiltään ja miksi koneen toisiotutkavastain lakkasi lähettämästä signaalia juuri sitä ennen. Koneessa oli kaksi vastainta, joten vaikka ensimmäiseen olisi tullut tekninen vika, lentäjät olisivat edelleen voineet käyttää toista.

Koneen hylkyä ei ole edelleenkään löydetty, ja etsintäalueesta on tutkittu vasta alle puolet. Ilman hylkyä ja koneen mustia laatikoita tutkijat eivät pysty selvittämään, mitä koneelle tapahtui.

Mitä selityksiä tapahtuneelle on esitetty? 

Mysteeri on kirvoittanut suuren määrän villejäkin teorioita koneen kohtalosta. Asiantuntijoiden mukaan todennäköisintä on, että kone ohjattiin tahallisesti pois reitiltään. Syyksi on epäilty lentokonekaappausta tai lentäjän itsemurhasuunnitelmaa.

Viranomaisten mukaan mikään koneessa olleiden 239 ihmisen taustoissa ei ole auttanut selittämään tapahtunutta. Jos kyseessä oli terrori-isku, mikään taho ei ole tähän päivään mennessä ilmoittanut olleensa sen takana.

On myös epäilty, että koneeseen tuli tekninen vika tai siellä syttyi tulipalo, jonka johdosta ihmiset olisivat menettäneet tajuntansa tai jopa kuolleet jo koneen ollessa ilmassa. Se ei kuitenkaan selittäisi koneen suunnanmuutosta.

 

Lue myös:

    Uusimmat