Kauden 2021 F1-autojen sääntöjen muokkaus on ottanut jälleen lupaavia edistysaskeleita.
Video: Näin toimii F1- tuulitunneli – ”Maailman paras lelu”
Kansainvälinen autoliitto FIA julkaisi torstaina videon, jossa vuoden 2021 F1-auton pienoismallia testataan Sauberin tuulitunnelissa. Yhtenä suurimpana tarkoituksena on tutkia autojen sääntömuutoksien vaikutuksia kisojen ohitustilanteisiin.
Aiemmin sääntömuutoksien vaikutuksia autojen aerodynamiikkaan oli mallinnettu tietokoneella, mutta nyt saatuja laskelmia testattiin käytännössä myös tuulitunnelissa.
Saatujen tuloksien mukaan uusien sääntöjen myötä toisen auton perässä ajava kuljettaja menettää vain 5-10 prosenttia autonsa downforcesta, kun sama lukema nykyisillä autoilla voi olla jopa 50 prosenttia. Muutos edesauttaisi huomattavasti ohitustilanteissa.
Testit suoritti puolueeton tutkimustaho, jotta tuulitunnelin omistava Alfa Romeon F1-talli ei saisi etua. FIA käytti 50-prosenttista pienoismallia yleisemmän 60-prosenttisen sijaan, jotta auton taakse jäi enemmän tilaa tutkia aerodynamiikkaratkaisujen vaikutuksia ilmavirtojen käyttäytymiseen.
- Testimme poikkesi siitä miten tallit tuulitunnelissa testaavat. Tallit keskittyvät autoon kohdistuviin voimiin. Me puolestamme tutkimme, mitä ne voimat ovat ja kuinka ne muuttuvat auton liikkuessa. Erityisesti meitä kiinnosti miten ilmavirta käyttäytyi auton takana, toteaa FIA:n tekninen päällikkö .
