Mainos

F1

F1

Koko kausi suorana C Moressa

Katso lisää

Vuoden 2021 F1-autoja tutkittiin tuulitunnelissa – ohitustilanteisiin luvassa raju parannus

Kauden 2021 F1-autojen sääntöjen muokkaus on ottanut jälleen lupaavia edistysaskeleita.

Kansainvälinen autoliitto FIA julkaisi torstaina videon, jossa vuoden 2021 F1-auton pienoismallia testataan Sauberin tuulitunnelissa. Yhtenä suurimpana tarkoituksena on tutkia autojen sääntömuutoksien vaikutuksia kisojen ohitustilanteisiin.

Aiemmin sääntömuutoksien vaikutuksia autojen aerodynamiikkaan oli mallinnettu tietokoneella, mutta nyt saatuja laskelmia testattiin käytännössä myös tuulitunnelissa.

Saatujen tuloksien mukaan uusien sääntöjen myötä toisen auton perässä ajava kuljettaja menettää vain 5-10 prosenttia autonsa downforcesta, kun sama lukema nykyisillä autoilla voi olla jopa 50 prosenttia. Muutos edesauttaisi huomattavasti ohitustilanteissa. 

Testit suoritti puolueeton tutkimustaho, jotta tuulitunnelin omistava Alfa Romeon F1-talli ei saisi etua. FIA käytti 50-prosenttista pienoismallia yleisemmän 60-prosenttisen sijaan, jotta auton taakse jäi enemmän tilaa tutkia aerodynamiikkaratkaisujen vaikutuksia ilmavirtojen käyttäytymiseen.

- Testimme poikkesi siitä miten tallit tuulitunnelissa testaavat. Tallit keskittyvät autoon kohdistuviin voimiin. Me puolestamme tutkimme, mitä ne voimat ovat ja kuinka ne muuttuvat auton liikkuessa. Erityisesti meitä kiinnosti miten ilmavirta käyttäytyi auton takana, toteaa FIA:n tekninen päällikkö Pat Symonds.

Testejä ei kuitenkaan tehty kahdella peräkkäisellä pienoismallilla, kuten tehtiin kauden 2009 suurten sääntömuutoksien yhteydessä. Tuolloin tunnelissa käytettiin 25-prosentin pienoismalleja.

- Siinä pienoismallien koko menee jo liian pieneksi. Edes isoimmissa tuulitunneleissa kuten tämä Sauberin, mallit olisivat olleet todella lähellä toisiaan. Teemme simuloinnit tietokoneella ja täältä tunnelista haemme korrelaation tuloksiin, Symonds kuvailee.

FIA:n tiedotteen mukaan uusien sääntöjen viilaaminen alkaa olla valmis auton sivuponttoonien ja takasiiven osalta. Jatkokehitystä tarvitaan vielä auton etusiipien osalta. Tuulitunnelista saadut tulokset olivat niin lupaavia, että tällä hetkellä FIA keskittyy jo mahdollisten porsaanreikien tutkimiseen.

Tämänhetkisen tiedon mukaan kauden 2021 sääntöjen julkistus tapahtuu lokakuussa.

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja