VR:n ongelmat jatkuvat: Yhtiö kärsii konduktööripulasta

VR on joutunut perumaan tänä kesänä kymmeniä junavuoroja, koska juniin ei ole riittänyt konduktööriä. Rautatieläisten Liiton mukaan kyse ei ole huonosta tuurista tai sattumasta, vaan siitä, että VR:llä ei palkkalistoillaan tarpeeksi työntekijöitä.

– Tilanne on se, että meillä on vakava konduktööripula, joka tulee pahentumaan lähivuosina, kertoo Rautatieläisten Liiton puheenjohtaja Vesa Mauriala.

Ylitöiden kattorajat paukkuvat

Turvallisuussääntöjen vuoksi juna ei saa liikkua ilman konduktööriä. Konduktööri vastaa matkustamisen turvallisuudesta, minkä vuoksi konduktöörin puuttuminen junasta tarkoittaa sitä, että juna jää laiturille. Helsingin rautatieasemalla eilen iltapäivällä junaa vaihtanut konduktööri allekirjoittaa liiton puheenjohtajan viestin.

– Ihmiset tekevät ylitöitä, ja sitten ollaan väsyneitä ja kiukkuisia. Kahvikeskusteluissa huomaa väsymyksen, jos lisää väkeä ei tule, junat eivät liiku, VR:lle konduktöörinä työskentelevä Risto Kirvesmies kertoo.

Kirvesmiehen mainitsemat ylityöt johtuvat osittain viime talven aiheuttamista ylityörupeamista, jotka kulminoituivat kesäksi. Rautatieläisten Liiton mukaan konduktöörejä on kuitenkin alun alkaenkin liian vähän. Työehtosopimuksen ylityökattorajat ovatkin paukkuneet jo usealla työntekijällä eikä korvaavia konduktöörejä ole tilalle.

– Me tarvittaisiin vuosittain kaksi koulutuskurssia, jossa konduktöörejä koulutettaisiin lisää. Esimerkiksi viime keväänä ei järjestetty yhtään kurssia, Vesa Mauriala Rautatieläisten Liitosta kertoo.

Maurialan mainitsemat koulutukset järjestää VR.

VR:n mukaan ei mitään kriittistä hätää

Keskustelun sävy konduktööripulasta muuttuu heti, kun asiaa kysytään VR:n puolelta.

– Ehkä parin viime päivien aikana olisi voinut luulla, että meillä on pula konduktööreistä, mutta kyseessä on ollut sattumien summa, joka on johtanut siihen, että muutamia vuoroja on jouduttu perumaan, lähiliikennejohtaja Kari Pekka Rosenholm VR:stä kertoo.

Rosenholmin mainitsemista "muutamista junavuoroista" kirjoitetaan kuitenkin VR:n verkkosivuilla näin: "Joitakin pääkaupunkiseudun lähijunavuoroja on peruttu torstaina 28.7. Syynä on konduktöörien puuttuminen. - -. Lähijunia peruttiin torstaiaamun aikana parikymmentä."

Parinkymmenen lähijunien lisäksi alkukesästä jäi Pohjois-Suomessa ajamatta myös kaukojunia. Syy oli sama: konduktöörin puuttuminen.

Kun VR:n lähiliikennejohtaja Rosenholmilta kysyy, miksei VR palkkaa lisää väkeä, jos tekijöitä ei ole tarpeeksi, Rosenholmia hymyilyttää.

– Ainahan noin voisi ajatella. Mutta tässä oli kuitenkin kyseessä poikkeustapaus, Rosenholm kuittaa.

"Suomi ei ole Espanja"

Rautatieläisten Liiton puheenjohtajaa tympäisee VR:n johdon vetoomukset "poikkeuksiin" joko sään tai muun syyn vuoksi.

– Suomi ei ole mikään Espanja. Välillä on leutoja talvia ja välillä kovempia talvia. Väkeä täytyy olla sen verran, että selvitään molemmista, Vesa Mauriala painottaa.

Maurialan laskelmissa VR tarvitsee joka vuosi noin 30 - 40 uutta konduktööriä lisää, sillä ylityöongelmien lisäksi konduktöörejä eläköityy. VR:ssä onkin luvattu, että yhtiö aloittaa syksyllä parinkymmenen konduktöörin koulutuksen. Konduktöörit koulutetaan ainakin osittain jo työssäkäyvistä junamyyjistä.

Katso Mari Karppisen juttu (Seitsemän uutiset 4.8.2011)

Lue myös:

    Uusimmat