Vironen onnistui ällistyttävässä ennätysyrityksessään – 51 tuntia ja 39 000 kierrosta nukkumatta superkarusellissa: "Kyllä ihminen voi olla tyhmä"

Yhtä gloriaa – maailmanennätys Suomeen 1:01

Tivoli Seiterän Sami Vironen onnistui rikkomaan Guinnessin maailmanennätyksen pysyttelemällä huvipuistolaitteessa 51 tuntia nukkumatta. Mies teki ennätyksen Super Waltzer -nimisessä laitteessa.

Kyyti laitteessa ei jätä ketään kylmäksi. Laitteessa pyörii saman aikaisesti sekä lattia, että vaunu. Kierroksia tuli Virosen laskujen mukaan 51 tunnin aikana yli 39 000.

Aloitetaan urheilujournalistisesti. Miltä nyt tuntuu?

– Pää sutii ihan tyhjää. Ihana päästä ihmisten pariin. Saada ihmisiä ympärilleen ja päästä oikeeseen sänkyyn. Tuntuu, että kyllä ihminen voi olla tyhmä, että menee tekemään tällaista.

Oliko tämä vaivan arvoista?

– Uskon, että huomenna viimeistään uskon, että oli. Kyllä ihmisen pitää haastaa itseään. Tämä oli loistava esimerkki tivolimme yhteistyöstä. 

Miten pääsi kesti tuollaista pyöritystä?

– En tiedä, koska en muista. Tivolin sulkeutumisen jälkeinen aika oli vaikeaa. Pelkkää hiljaisuutta ympärillä. Yöt olivat pitkiä, sillä Guinnesin säännöt kieltävät nukkumisen. Tosin tuolla laitteessa tuskin nukkuminen onnistuisikaan.

Kuinka kauan olet ollut hereillä?

– Noin 60 tuntia. Unenpuute oli se haaste. 

Mitä teit karusellissa tämän ajan?

– Ei siellä oikein pysty puuhastelemaan. Esimerkiksi puhelimessa ei pysty puhumaan, kun ei riitä kuuluvuutta. Eikä siinä liikkeessä pysty tekstiviestiä laittamaan tai Instagramia päivitteleen.

Menikö aika nopeasti?

– Se meni yllättävän nopeasti. Ei tullut kertaakaan sellainen fiilis, että olisipa tämä ohi on. Nyt on kaikkensa antanut olo. 

Miten ajattelit palkita itsesi?

– Unella. Ei tätä tehty palkintojen takia. 

Seiterässä työskentelevä Vironen sai tunnin välein pitää tauon. Silloin hän kävi muun muassa vessassa. Virosen mukaan Guinness tunnustaa ennätyksen virallisesti 12 viikon kuluttua. Aikaisempi 50 tunnin pituinen ennätys oli belgialaisella Sam Clauwnilla. Ennätys tehtiin viikinkilaivatyyppisellä laitteella vuonna 2014.

Lue myös:

    Uusimmat