Viking Line ja Tallink Silja nahistelevat markkinajohtajuudesta

Suomen ja ulkomaiden välisen laivaliikenteen matkustajamäärät ovat jo pari vuotta olleet laskusuunnassa, mutta tilastot eivät huoleta varustamoyhtiöitä, jotka päinvastoin tuovat tänä vuonna Suomen vesille useita uusia laivoja.

Viking Linen nopeakulkuinen Viking XPRS-alus aloittaa Helsingin ja Tallinnan välillä huhtikuussa. Tallink Silja tuo reitille peräti kaksi uutta alusta: Tallink Superstar aloittaa liikennöinnin keväällä ja Baltic Princess kesällä.

Merenkulkulaitoksen tuoreiden tilastojen mukaan Suomen ja ulkomaiden välisen laivaliikenteen matkustajamäärä supistui vuosina 2005-07 lähes 700 000 matkustajalla. Kun ennätysvuonna 2005 Suomen vesillä seilasi 16,6 miljoonaa matkustajaa, oli viime vuonna vastaava luku enää 15,9 miljoonaa.

Viking Linen toimitusjohtajaa Nils-Erik Eklundia eivät Merenkulkulaitoksen tilastot hätkäytä.

- Matkustajamäärähän riippuu siitä, kuinka monta laivaa on liikenteessä. Esimerkiksi Finnjet ja Silja Opera ovat poistuneet Suomen-liikenteestä, joten volyymitkin ovat laskeneet, Eklund summaa.

Eri mieltä markkinajohtajasta

Viking Line kertoi tänään osavuosituloksestaan ja kehui samassa yhteydessä nousseensa Suomen ulkomaanliikenteen markkinajohtajaksi ensi kertaa sitten 1990-luvun alkupuolen.

Yhtiön mukaan sen markkinaosuus on Suomesta Ruotsiin ja Viroon suuntautuvassa liikenteessä hieman yli 40 prosenttia, kun taas Tallink Siljan osuus jää vajaaseen 39 prosenttiin.

Tallink Siljan toimitusjohtaja Keijo Mehtonen suhtautuu hieman huvittuneesti markkinaosuusvertailuihin.

- Markkinaosuuksia voi laskea niin monella tavalla. Kun laskee mukaan vain tietyt reitit, niin aina voi sanoa olevansa markkinajohtaja, Mehtonen naurahtaa.

Hänen mukaansa tilastot näyttäisivät hyvin toisenlaisilta, jos mukaan laskettaisiin Ruotsin ja Baltian välinen liikenne, missä Viking Line ei Tallink Siljan tavoin ole mukana.

Pronssisoturi pelotti

Eklundin tavoin myöskään Mehtonen ei ole huolissaan Merenkulkulaitoksen matkustajatilastoista. Hänen mukaansa uudet nopeat laivat vilkastuttavat varmasti matkustajaliikennettä Tallinnan suuntaan tänä vuonna.

Tallinnan ja Helsingin välisen liikenteen matkustajamäärä putosi viime vuonna 5,8 miljoonaan, kun esimerkiksi vuonna 2005 matkustajia oli 6,1 miljoonaa. Ruotsin ja Suomen välillä seilasi viime vuonna 9,3 miljoonaa matkustajaa.

Mehtosen mukaan Tallinnan matkustajamääriä alensivat muun muassa pronssisotilaspatsaan aiheuttamat levottomuudet. Tämän vuoden lukemia nostaa uusien aluksien ohella myös Viron liittyminen Schengen-alueeseen.

- Nyt Helsingissä pistäytyvät venäläiset voivat samalla viisumilla käydä myös Tallinnassa, Mehtonen selvittää.

Pietarin-liikenne houkuttaa

Venäläiset matkustajat ovat varustamoyhtiöille keskeinen markkinointikohde, sillä he ovat innostuneet jatkamaan matkaansa Suomesta Ruotsiin. Tallink Siljan Ruotsin-liikenteen matkustajista jo lähes joka kymmenes on venäläinen.

Venäjä on varustamoille kiinnostava suunta myös sikäli, että Pietarin-suunnan risteilyliikenne tällä hetkellä nollapisteessä viisumijärjestelmän hankaluuden takia.

Mehtonen ja Eklund uskovat, että EU ja Venäjä saavat viisumiasiansa paremmalle tolalle jo lähivuosina.

- Jos venäläiset saadaan innostumaan risteilymatkoista, on Pietari-Helsinki-väli pitkällä aikavälillä verrattavissa Helsinki-Tukholma-väliin, Mehtonen ennustaa.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat