Viinintuojien kilpailu kiihkeää

Vaikka Alkon vähittäismyyntimonopoli pysyy, kiihtyy vastaavasti viinin maahantuojien kilpailu Alkon hyllyjen täyttämisessä. Markkinajohtajia ovat Alkosta irrotetun Altian ja ruotsalaisen Vin & Spritin suomalainen tytäryhtiö. Sen lisäksi alalla on vajaa kymmenen muutakin kohtuullisen merkittävää maahantuojaa. Tilaa on kuitenkin pienillekin yrittäjille. Alkon seula on tiukka, mutta tasapuolinen. Ravintoloilla on taas halua kokeilla niitä viinejä, joita ei Alkosta saa. Niitten suurin tukkuri on puolestaan Kesko.

Pienet tavarantuottajat eivät halua yhdistyä, mutta ne etsivät yhteistyötä mm. kuljetusten suhteen. Tätä kannattaa lämpimästi ainakin helsinkiläinen In Vino Veritas. Sen toimitusjohtaja Erkka Schönberg sanoo, että Alko vaatii paljon ainakin pieniltä yrittäjiltä, joille asetetaan 25 000 euron pankkitakuu, jos ei tuote kelpaa suoraan kauppaan. Tämä toki koskee kaikkia. Maahantuojan omalla riskillä listatun tuotteen pitää saavuttaa vuosiminimi. Jos ei saavuta, tuote putoaa myynnistä ja Alko veloittaa takuusummasta aiheutuneet kulut ja menetetyn katteen.

- Me emme ole joutuneet onneksi maksumiehiksi, ehdollisetkin tuotteet ovat kelvanneet kuluttajille, sanoo Schönberg. Yhtiön toinen osakas Jari Saari sanoo, että pienten pitää joka tapauksessa keskittyä laatuviineihin ja tiettyyn asiakaskuntaan. - Bulkilla ei pärjää. In Vino Veritas pitää omana kuningasmerkkinään ranskalaista Chateau Palmer -tilan viiniä.

Onks tietoo?

Alko ei julkista yksittäisten asiakkaittensa markkinaosuuksia eikä niiden myyntejä. Altian viiniliiketoiminnan johtaja Tom Alakari ei pidä tällaisessa pimennossa elämisestä. - Ruotsissahan kaikki saavat ostamalla paikallisesta monopolista tilastot, jossa on tiedot omista ja kilpailijoiden myynneistä. Me voimme täällä vain arvailla. Viinimarkkinat ovat Suomessa voimakkaasti polarisoituneet, ja Altiassa ei voida toisaalta valittaa omaa 30-40 prosentin osuutta. - Turvallisuudentunnetta ei ole syytä silti pitää yllä. Ensi keväänä ovat edessä veronalennukset, ja Baltian maitten EU-jäsenyys tuo taatusti muutoksia markkinoille. - Viineissä koko liiketoiminta perustuu siihen, että kauhea hulina on päällä. Uusia viinejä menee ja tulee niin kuin muodissa kevät ja syyskokoelmat, mutta vähän vielä tiheämmin.

Alkon toimitusjohtaja Jaakko Uotila toteaa, että Suomessa on tehty viranomaispäätös, ettei tuotekohtaisista markkinaosuuksista puhuta. - Meille kaikki tavarantoimittajat ovat samassa asemassa. Kun EU antoi meille yksinoikeuden, niin meiltä vaaditaan vastavuoroisesti läpinäkyvyyttä kilpailussa. Kuka tahansa, jolla on tukkumyyntilupa, voi tarjota meille tuotteita valikoimiin. Ensi vuoden maaliskuun 10 prosentin veronalennus viineissä pudottaa ehkä vähittäishintoja 3-4 prosenttia. - Olemme esittäneet kainosti tavarantoimittajille, ettei nyt ole ainakaan oikea aika korotuksille, koska alennus on tarkoitettu kuluttajien hyödyksi. Teoriassa väkevien ja oluen vielä suuremmat veronalennukset voivat houkutella kuluttajia maaliskuun jälkeen. Viinien kulutus ja käyttö on toisaalta tasaisessa kasvussa. - Täytyy myöskin muistaa, että viinien alkoholiveroa laskettiin vuoden 1998 alussa reippaasti. Hinnat ovat jo aika edulliset nykyään.

Kuparinen rikki

Kespron tuotepäällikkö Juho Jokinen on ollut tukkukaupan puolella tekemisissä viinin kanssa vuodesta 1995, jolloin kauppa vapautui. Muutos on ollut nopeaa, sanoo Jokinen, mutta ensi keväästä alkaen se voi entisestään nopeutua. Hän pelkää ravintolatuonnin olevan uhattuna, jos harmaa tuonti Viron puolelta lisääntyy. Kotikulutus saattaa nousta rajusti. Kasvava internetkauppa ei tukkuria pelota juurikaan. - Me olemme usein kilpailuttaneet itseämme ravintoloitten kanssa. Kun otetaan huomioon, että kaikki pitäisi tehdä laillisesti, noudattaa tuoteturvallisuutta, hoitaa tullit ja muut maksut, niin ravintolat ovat useimmiten päättyneet siihen, että homma kannattaa hoitaa meidän kauttamme. Se säästää niiltä aikaa ja rahaa. Kesprolla on Suomessa kaikkiaan 25 000 asiakasta, joista ravintoasiakkaita on noin 3 000.

Ravintolatukkutoiminnan markkinajohtaja se on noin 26 prosentin osuudellaan. Ravintolamyynti on Suomessa kuitenkin vain 15 prosenttia alkoholin kokonaiskulutuksesta. - Meitä kiinnostaa vähittäismyynti, koska siellä on se 85 prosenttia volyymeista. Lokakuussa Kesko sai Italiasta tuomaansa punaviinin ns. sopimuslistauksen ja nyt joulukuun alusta chileläisen punaviinin. Molemmista Kesko on tallentanut 25000 euron vakuudet, mutta ainakin italialainen on lunastanut tiensä vähittäismyyntiin.

(MTV3-STT-ANNE HYVÖNEN)

Lue myös:

    Uusimmat