Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Vettelin etusiipi käyttäytyi oudosti juuri ennen kolaria

Sebastian Vettel Jenson Buttonin perässä, kuva: MTV3
Sebastian Vettel Jenson Buttonin perässä, kuva: MTV3
Julkaistu 01.09.2010 19:36(Päivitetty 01.09.2010 21:06)

Sebastian Vettelin Red Bull -auton etusiiven omituinen käyttäytyminen saattoi johtaa saksalaiskuljettajan kolariin Jenson Buttonin kanssa Belgian GP:ssä.

Vettelin auton etusiipi kallistui voimakkaasti, kun hän haki ohituspaikkaa Buttonista ja siirsi autonsa toisen laidan pois McLarenin peesistä.

Kun auton toinen kylki oli poissa McLarenin imusta, kohdistui siiven eri laitoihin erisuuruiset ilmavirtojen aiheuttamat rasitukset. Siiven toinen laita saattoi joutua jopa tuplasti suuremman rasituksen alle.

Etusiiven kallistuminen hankaloitti auton hallintaa, mikä saattaa osaltaan selittää sitä, miksi Vettel rysäytti päin McLarenin kylkeä.

Kilpakumppanit ovat kesän aikana valittaneet, että Red Bull -autojen etusiiven päädyt näyttäisivät taipuvan kovassa vauhdissa liiallisesti. Vettelin autossa nyt havaittu siiven kallistuminen saattaisi olla todiste asiasta.

Kansainvälinen autoliitto FIA laajentaa taipuvuustestit etusiivistä auton pohjaan seuraavassa osakilpailussa Italiassa.

Vettelin etusiiven erikoisen käyttäytymisen nosti ensimmäisenä esille ITV-kanavan F1-toimittaja James Allen blogissaan.

Vettel rysäyttää Buttonin perään. Katso video maksutta Katsomo.fi:stä:

Sumo video id

Lisää aiheesta:

Ecclestone selitti Spa-kommenttiaanMassan selitys lähtövilpilleen: En nähnyt kunnollaVettel puolustautuu murskakritiikiltäButton yhä käärmeissään VettelilleButton: En jarruttanut liian aikaisinFIA tutkii Massan haamulähdön syyt
Belgia 2010

Tuoreimmat aiheesta

Belgia 2010
  • 26.10.201014:38
    Belgia 2010

    Ecclestone selitti Spa-kommenttiaan

  • 09.09.201020:09
    Belgia 2010

    Massan selitys lähtövilpilleen: En nähnyt kunnolla

  • 09.09.201019:28
    Belgia 2010

    Vettel puolustautuu murskakritiikiltä

  • 05.09.201013:30
    Belgia 2010

    Button yhä käärmeissään Vettelille

  • 03.09.201014:42
    Belgia 2010

    Button: En jarruttanut liian aikaisin