Verkossa kohistaan: Tiesikö Apple iPhone 5:n laatuongelmista?

Applen iPhone 5 -älypuhelin tuli myyntiin viime perjantaina. Tuotteen laadusta on kuitenkin tullut joiltakin käyttäjiltä kielteistä palautetta.

Ongelmana on puhelimen alumiiniset osat, joiden on havaittu naarmuuntuvan helposti. Joissakin tapauksissa puhelimessa väitetään olleen naarmuja jo tehtaalta tullessaan.

Uusien laitejulkistuksien kohdalla raportoidaan laitevalmistajasta riippumatta usein erilaisista ongelmista, oli kyse sitten ohjelmistoista tai rautapuolesta. Teknologiasivusto GSM Arenan blogissa kuitenkin pohditaan, että nyt kohua aiheuttaneessa tapauksessa Apple ei välttämättä ole täysin viaton.

Sivustolla pohditaan vaikuttavan siltä, kuin Apple olisi ollut tietoinen puhelimensa alumiinisten osien ongelmista. Tästä huolimatta yhtiö jatkoi tuotteen valmistusta.

Sivusto kertoo Foxconnin tehtaan työntekijäksi väitetystä henkilöstä, jonka mukaan suurin osa tuotantoryhmän tekemistä ensimmäisen erän iPhone 5 -puhelimista olisi ollut ilmeisesti naarmuuntuneita. Näiden väitteiden mukaan vain kymmenen prosenttia valmistetuista tuotteista olisi ollut hyvälaatuisia.

Blogissa pohditaan, että jos Applen alihankkija tiesi naarmuongelmasta, niin tässä tapauksessa myös Apple olisi varmasti tiennyt asiasta.

Väitteiden mukaan ensi kuussa myyntiin tulevat iPhone 5 -mallit olisivat parempilaatuisia kuin ensimmäinen myyntierä.

9to5mac-sivusto kertoo Applen varatoimitusjohtaja Phil Schillerin vastaneen eräälle naarmuista kysyneelle lukijalle, että naarmuuntuminen on luonnollista alumiinista tehdylle osalle.

Oheisella videolla verrataan iPhone 5:n herkkyyttä naarmuille suhteessa iPhone 4S-puhelimeen, jossa on lasinen takaosa. Videolla kaksivuotiaan pikkutytön annetaan raaputtaa ja hakata kumpaakin puhelinta.

Lue myös:

    Uusimmat