Verkkokaupan perustaminen helppoa, kannattavaksi saaminen vaikeaa

Verkkokaupan perustaminen on helppoa. Alan palveluyritys lupaa, että puodin saa pystyyn päivässä. Kaupan saaminen kannattavaksi - tai edes toimivaksi - onkin sitten mutkikkaampaa.

Usein perinteisestä kaupasta verkkokauppaan laajentavat eivät osaa varautua uusiin työtehtäviin. Kehityspäällikkö Timo Simell Tietoyhteiskunnan kehittämiskeskuksesta arvioi, että mainoksen laittaminen nettiin on helppoa, mutta kaupankäynti ei.

Moni yrittäjä yllättyy siitä, miten paljon aikaa kuluu tilausten vastaanottamiseen, pakkaamiseen, tavaran lähettämiseen ja palautusten noutamiseen.

- Mitä sitten tehdään, jos joku ostaakin jotakin? Simell havainnollistaa.

Oma työnsä on sähköpostiviesteihin vastaamisessa.

- Niitä tulee yllättävän paljon, ja jos aikoo tehdä kauppaa, niihin pitää vastata nopeasti, Simell sanoo.

Simellin mukaan nettikaupan tekninen toteutus on vain pieni osa verkkokaupan perustamista. Isompia asioita ovat markkinointi, henkilökunnan koulutus ja työtehtävien jakaminen. Lisäksi yrittäjän tulisi tuntea etäkaupan lainsäädäntö ja huolehtia asiakastietojen turvallisuudesta.

Simellin mukaan hyväkin verkkokauppa loppuu alkuunsa, jos sen eteen ei tehdä töitä. Onnistuneimmissa tapauksissa taas alkuperäinen kivijalkakauppa on jäänyt kuriositeetiksi, kun yrityksen päämyynti on siirtynyt nettiin.

(MTV3 - STT)

Lue myös:

    Uusimmat