Poliisi varoittaa mobiilivarmennehuijauksista, joihin lankeavilta rikolliset voivat viedä henkilötietoja tai hakea lainoja.
Mobiilivarmennehuijauksessa huijarit lähettävät uhrille viestin, joissa väitetään, että tämän mobiilivarmenne vaatii toimenpiteitä. Viestissä voidaan esimerkiksi todeta, että mobiilivarmenteeseen on tulossa päivitys.
Tosiasiassa epäillyt kalastelevat mobiilivarmenteen tunnusluvun ja käyttävät sitä asianomistajan tietojen tarkasteluun sekä lainojen hakemiseen.
Helsingin poliisilla on esitutkinnassa tapauksia, joissa epäillyt ovat nostaneet yli 10 000 euroa luottoa mobiilivarmenteilla.
– Mobiilivarmennekalastelu on melko tuore ilmiö. Mobiilivarmennetta on pidetty turvallisempana vaihtoehtona kuin tunnuslukusovellusta, koska varmenteella ei pääse suoraan pankkitilille, kertoo tutkinnanjohtaja, rikostarkastaja Jukkapekka Risu.
Lue myös: Huijari vei pankkitililtä lähes 40 000 euroa nettikauppojen jälkeen
Varmennetta on mahdollista käyttää luoton hakemiseen, viranomaistietojen tarkastelemiseen ja palvelujen tilaamiseen verkossa. Varmenteella pääsee kirjautumaan muun muassa verohallinnon sivuille.
– Huijarit voivat onkia uhrin henkilötietoja erilaisista järjestelmistä ja käyttää tietoja hyödyksi uusissa huijauksissa. Joissakin tapauksissa on yhdistelty eri asianomistajien tietoja, joilla epäilty on hankkinut uuden liittymän, Risu sanoo.
Tyypillisiä rikosnimikkeitä mobiilivarmennehuijauksissa ovat törkeä petos, petos, petoksen yritys ja identiteettivarkaus.
Mitä pitää tehdä, jos on tullut huijatuksi?
Mobiilivarmennehuijausten varoitusmerkit ovat samat kuin muissakin pankki- ja verkkohuijauksissa. Huijauksesta saattaa olla kyse, jos esimerkiksi tekstiviestissä pyydetään toimimaan nopeasti, klikkaamaan linkkejä tai syöttämään pin-koodi.
Pankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta ei pidä antaa ulkopuolisten henkilöiden tietoon.
Jos epäilee huijausyritystä tai joutuneensa huijauksen uhriksi, ensin on otettava yhteys pankkiin ja tarvittaessa liittymäntarjoajaan ja sitten tehtävä rikosilmoitus.