Valio myy jäätelöt ja lastenruoat

Valio on myymässä Nestlélle Valiojäätelön liiketoiminnan. Lastenruokatoiminta on puolestaan menossa hollantilaiselle Royal Numicolle.

Valio on myymässä kansainväliselle elintarvikejätille Nestlélle Valiojäätelön liiketoiminnan ja pitkäaikaisen käyttöoikeuden Valiojäätelön tuotemerkkiin. Kauppaan sisältyisi myös Turengin jäätelötehdas, jossa Valiojäätelöt valmistetaan.

Aiesopimus kaupasta allekirjoitettiin tänään ja lopulliseen sopimukseen pyritään mahdollisimman pian. Valio ei kertonut kauppahintaa. Kauppa ei toteudu ilman kilpailuviranomaisten hyväksyntää. Vuonna 2003 Valiojäätelön liikevaihto oli 63 miljoonaa euroa. Jäätelöiden parissa työskentelee noin 200 henkilöä.

Valion lastenruokaliiketoiminta taas on menossa hollantilaiselle elintarvikeyritys Royal Numicolle. Myös tästä kaupasta on tehty aiesopimus. Kauppahinnaksi on arvioitu 57 miljoonaa euroa. Valio valmistaa lastenruokia ja lastenruokajauheita Tutteli- ja Muksu-tuotemerkeillä. Valion lastenruokien liikevaihto oli viime vuonna noin 20 miljoonaa euroa.

Valiojäätelö ei poistu kotimaisilta markkinoilta

Valion mukaan kummankin kaupan taustalla on yhtiön halu keskittyä ydinliiketoimintaansa. Aloite Valiojäätelön myyntiin tuli yhtiön mukaan Valion puolelta. Valion toimitusjohtaja Harry Salonaho vakuuttaa kuluttajille, että Valiojäätelö ei sula kotimaisilta markkinoilta.

Tuotemerkille etsittiin nimenomaan sellaista valmistajaa, joka jatkaisi jäätelönvalmistusta Suomessa ja suomalaisesta raaka-aineesta. Turengin tehtaalle ei ole tulossa myöskään henkilökunnan vähennyksiä.

-Myynti oli minun mielestäni jopa isänmaallinen teko, kun Nestlén kautta turvaamme Valiojäätelön tuotemerkin tulevaisuuden, hän kommentoi. Se, myydäänkö Valiojäätelöä muualla kuin Suomessa jatkossa, on Nestlén päätettävissä, arvioi Salonaho.

Valion ydinliiketoimintaa ovat maitotuotteet, välipalatuotteet, juustot ja terveysvaikutteiset tuotteet. Lähimarkkina-alueet ovat Ruotsi, Baltian maat ja Luoteis-Venäjä. Jäätelömarkkinat ovat kotimaassa ja maidonkäyttäjänä ko. liiketoiminta on erittäin pientä, samoin on laita lastenruokatuotannossa. Niihin käytetään Valion jalostamaa maitoa vain 1,5 prosenttia koko tuotannosta, muistuttaa Salonaho.

Myös monet muut eurooppalaiset meijeriyhtiöt ovat luopuneet varsinkin jäätelötuotannosta, koska sillä on vähän synergiaetuja muiden meijerituotteiden kanssa. Suomen Nestlé lähes tuplaisi kaupalla liikevaihtonsa Suomessa. Nestle' Nordenin toimitusjohtaja Lars Finér vakuuttaa, että yhtiön tavoitteena on kehittää Turengin tehtaasta merkittävä tuotanto- ja tuotekehitysyksikkö.

Eurooppalaiset jäätelömarkkinat ovat kahden suuryrityksen Nestlén ja Unileverin temmellyskenttää: ne ostavat hyviä kilpailukykyisiä brändejä.

-Mielestämme on tärkeää olla Suomen markkinoilla, sillä suomalaiset nauttivat noin 13,5 litraa jäätelöä vuodessa, mikä on eniten Euroopassa.

(MTV3-STT)

(Seitsemän uutiset 24.05.2004).

Lue myös:

    Uusimmat