Vaihtoehtona valmistalo: konsepti ja suunnittelu

Tutkimusten mukaan yli 80 % suomalaisista haluaisi asua omakotitalossa. Ei siis ole epäilystäkään siitä, etteikö omakotirakentamisen suosio tulisi pysymään korkealla jatkossakin.

Ongelmaksi on alkanut muodostua se, että ihmisillä on nykyisin entistä vähemmän sekä aikaa, että taitoa osallistua oman talonsa rakentamiseen. Toinen pulma on osaavien ammattimiesten väheneminen: alalta poistuu yhä enemmän omakotirakentamiseen tottuneita rakentajia. Paikalla rakentamiselta on vienyt jo pitkään osuutta elementtirakentaminen ja nyt valtaa alaa yhä enemmän ja enemmän kokonaisten valmistalojen tekeminen

Valmistalojen tuottamiseen on lähtenyt myös yksi puunjalostusalan jättiläisistä, Finnforest Oyj. Suuntaviivoja hahmottelee Finnforest Oyj/moduulirakentamisen toimitusjohtaja Heikki Pietiläinen:

"Tässä on kysymys strategisesta suuntautumisesta. Mehän olemme perinteisesti vahva puutuotealan yritys, liikevaihdolla mitattuna Euroopan suurin. Nyt olemme päättäneet siirtyä myös puurakentamisen ja järjestelmätuotteiden suuntaan. Valmistalot edustavat tätä ajattelua hyvin puhtaasti, siellä voidaan puhua integroidusta järjestelmätuotteesta."

Mallisto sisältää 16 mallia, joissa on niin yksikerros- puolitoistakerros- kuin puhtaita kaksikerrosratkaisujakin. Tilaratkaisujen suhteen näissä ei ole juuri mahdollisuutta yksilöllisin ratkaisuihin, mutta pintamateriaalit ja varustetaso vaihtelevat ostajan tarpeiden mukaan.

"Voisi sanoa, että tarjolla on kolme varustetasoa: standardi ja kaksi muuta. Se on vähän sama kuin autokaupassa, lisävarusteet lisähintaan."

Yksittäisten rakentajien lisäksi kohteena on pientalomuotoinen aluerakentaminen. Itse asiassa juuri siihen ollaankin keskittymässä. Suomessa on vireillä useita sellaisia kohteita, kaavoitettuna on yhteensä 1 500 000 kerrosneliömetriä.

"Aluerakentamisessa suunnittelu on hyvin tärkeää. Vahvuudet tulevat korostetusti esiin, kun päästään niin sanotusti monistamaan etuja."

Näkyvimmin yrityksen perinteinen vahvuus, osaaminen puunjalostuksen alalla näkyy julkisivuverhouksissa. Taloissa käytetään kilpailijoihin verrattuna poikkeuksellisen paljon terasseja ja lämpöpuu on vahvasti esillä. Lisäksi on tarjolla lasiterasseja, jotka nekin ovat konsernin omaa valmistetta.

Kantavissa rakenteissa käytetään perinteisten materiaalien lisäksi liimapuu- ja kertopuutuotteita. Ei liene yllättävää, että sisätilojen ja saunojen verhoilussa korostuvat lämpökäsitelty puu, puupaneeli mitä moninaisimmissa muodoissaan ja vanerituotteet.

Kenelle valmistalo sitten on ajateltu? Pietiläisen mukaan perusasiakas on aivan tavallinen tämän hetken suomalainen perusperhe:

"Ihmiset osaavat oman ammattinsa hyvin, mutta rakentaminen ei ole enää monellekaan harrastus. Tavallaan tässä on siirrytty perinteisestä omakotirakentamisesta asuntokaupan suuntaan. Todennäköisesti tämä lisääntyy Suomessa voimakkaasti, kuten muualla Euroopassa on tapahtunut jo vuosia sitten."

(JKA 13.2.2005)

Lue myös:

    Uusimmat