Formula 1 -tallien tekniset johtajat kokoontuvat perjantaina arvioimaan, onko Kansainvälisen autoliiton FIA:n hiljattain esittelemä uusi takasiipikonsepti riittävän valmis kaudelle 2007 vai jatketaanko kehitystyötä ja tuodaan konsepti kisaradoille vasta 2008.
Centreline Downwash Generating (CDG) -siipi on rakennelma, jossa molempien takapyörien takana on kapea siipi nykyisen yhtenäisen takasiiven sijaan. FIA:n tavoite on parantaa takana peesaavan auton ja heikentää edellä kulkevan auton aerodynamiikkaa ohituksien helpottamiseksi ja terästää näin show'ta.
Uusi siipisääntö toteutuu jo kaudelle 2007, jos kahdeksan kymmenestä FIA:n teknisestä johtajasta hyväksyy ajatuksen. Ensireaktiot ovat olleet varovaisen kriittisiä. FIA on vastannut kritiikkiin hankkimalla Red Bull -talliin siirtyvän McLarenin tekniikkagurun Adrian Neweyn mukaan siipeä kehittämään.
F1-sarjan tekniset asiantuntijat, mm. useammassa tallissa vaikuttanut Gary Anderson, ovat arvostelleet sitä, että konsepti on raakile, jota ei ole mallinnettu edes tuulitunnelissa puhumattakaan käytännöstä.
- Vähän kuin ensimmäisen vuoden opiskelija olisi kehittänyt ratkaisun ohittamisen helpottamiseksi, Anderson totesi.
Ohituksen ongelma
Tällä erää ohituspaikkaa hakevan ongelmana on mm. edellä ajavaa heikempi downforce ja pito. Autoa tiehen puristavaa negatiivista nostovoimaa (downforce) syntyy, kun siivillä ja auton muodolla taitetaan auton kohtaamaa virtausta ylöspäin. Kun virtausta taivutetaan ylöspäin syntyy ylöstaiteen sivuille vastaavasti alastaitetta, koska nousseen ilman tilalle hakeutuu korvaavaa ilmaa. Ylöstaiteesta johtuen peesaavan auton etusiipi kohtaa ilmavirtauksen vapaata virtausta loivemmassa kulmassa. Näin auton pito ja sitä myötä ohitusmahdollisuudet vähenevät.
Lisäksi edellä ajava auto hilaa perässään ilmamassaa. Näin peesaava auto kohtaa ilmaa hitaammalla nopeudella kuin edellä oleva. Hitaampi kohtausnopeus tarkoittaa sekin vähentynyttä downforcea peesaajalle.
Ratkaiseeko FIA:n siipikonsepti ohitusongelmat? Formula ykkösiin perehtynyt aerodynaamikko Juha Kivekäs pitää ideaa kelvollisena, mutta lisäselvitystä vaativana.
- Ajatus on tuotu esiin hieman idealistisesti. Pitäisi rakentaa kaksi autoa ja viedä ne radalle, jotta nähdään, mitä ovat ne tilanteet, kun ohitusta hakeva käy kurkkimassa, pääseekö ohi ja kuulla miten kuljettajat arvioivat systeemin toimivuutta, Kivekäs sanoo.
Renkaiden vaikutus tutkittava
Kivekäs muistuttaa Gary Andersonin tapaan, ettei takana peesaaja aja "puhtaisissa" virtauksissa myöskään kahta pientä siipeä käytettäessä.
- Kahden siiven väliseen rakoon auton keskilinjalle syntyy virtaukseen alastaite, mutta siipien taakse keskilinjoille ylöstaite. Ydinkysymys on, kuinka laaja alastaitealue on, Kivekäs pohtii.
Kokeneen asiantuntijan mielestä takapyörien vaikutus virtaukseen tulisi tutkia tarkemmin.
- Pyörien taakse syntyy alipaineinen turbulenttinen vanavesi, joka vetää ilmaa joka puolelta. Tämä vanavesi sotkee siipien takaista luonnollista virtauskenttää. Ongelmana on, ettei FIA:n CFD-simuloinneissa takapyöriä ole ilmeisesti mallitettu riittävän realistisesti, Kivekäs arvelee saamiensa tietojen perusteella.
Aerodynaamikko näkee ongelmaan muitakin ratkaisuja.
- CART-sarjassa tuli aikanaan käyttöön ns. Handford-siipi, jossa oli "takaseinä" kuperan puolen päätteeksi. Se helpotti peesausta ja söi ison osan takasiiven tehosta. Lisäksi CART-sarjan autoissa pohjan muoto on hyvin juohea, eikä se tapa virtauksen liike-energiaa peesaavan auton etusiiveltä samoin kuin F1-auton pohjan muoto.
(MTV3-STT)