Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Uusi kohusiipi puhuttaa - tuleeko ohittamisesta liian helppoa?

Julkaistu 02.02.2011 12:04(Päivitetty 02.02.2011 13:17)

Alkavan F1-kauden merkittävin tekninen uudistus lienee liikuteltava takasiipi, jonka toivotaan helpottavan ohittamista merkittävällä tavalla.

Kuljettajat pystyvät nappulaa painamalla säätämään takasiivessä olevaa levyä ja lisäämään sen avulla huippunopeutta suorilla. Kilpailun aikana järjestelmää saa käyttää vain tietyissä kohdissa rataa ja ainoastaan silloin, kun kuljettaja on iskuetäisyydellä eli alle sekunnin päässä edellä ajavasta autosta. Team Lotuksen tekninen johtaja Mike Gascoyne kuitenkin varoittaa tekemästä ohittamisesta liian helppoa.

- Tämä on hyvin mielenkiintoinen uudistus, mutta meidän on oltava sen käyttöönoton kanssa varovaisia. Kansainvälisen autoliiton FIA:n on pidettävä huolta siitä, että sitä käytetään oikein ja oltava tarvittaessa valmis tekemään muutoksia kauden aikana. Ohittamisen on oltava edelleen kiinnostavaa eikä siitä saa tehdä liian helppoa, Gascoyne sanoi MTV3:n haastattelussa.

Gascoynen mukaan järjestelmä antaa kuljettajalle huomattavan nopeusedun.

- Simulaatioiden perusteella etu on merkittävä. Jää tietenkin vielä nähtäväksi, miten siipi toimii toisen auton perässä ajettaessa ja miten monta kertaa sitä voi käyttää yhden kierroksen aikana, Gascoyne pohdiskeli.

Näin toimii uusi F1-kohusiipi - katso video

Lisää aiheesta:

"Olutsekoilulle" stoppi: Vanha suosikki on taas hittiTaksikuski kuvasi järkyttävän näyn: Huntingdonin epäilty puukottaja jäi kiinni – "tappakaa minut"Iäkäs nainen kateissa Jyväskylässä – poliisi pyytää havaintojaPoronomistajaa epäillään katalasta teostaLähes 800 vuotta vanha torni romahti RoomassaSalkkarit-hahmo polttaa kätensä – syyttää onnettomuudesta asiakasta