Uusi E10-polttoaine ei vakuuttanut testikäyttäjää

Suomi on ensimmäisiä EU-maita, joissa ryhdytään käyttämään uutta E10-polttoainetta. Etanolipitoisesta polttoaineesta, E10:stä, käytännön kokemuksia on vielä niukalti.

Arviolta joka kolmas tällä hetkellä rekisterissä olevista bensiinikäyttöisistä henkilöautoista ei voi käyttää uutta E10:tä polttoaineenaan, veneiden osalta tilanne on vielä heikompi. Perämoottoreiden huoltoon erikoistunut Konekesko sai käyttöönsä pienen erän uutta alkoholipitoista E10-polttoainetta, jolla testattiin, kuinka uusi polttoaine toimii veneiden perämoottoreissa. Huoltopäällikkö Markku Hyötyläinen ei vakuuttunut uudesta polttoaineesta.

- Tankissa olevalla alkoholilla on kaksi merkittävää vaikutusta. Yksi on se, että alkoholi imee itseensä herkästi vettä. Toinen on se, että se on liuottava aine, joka pesee vanhan veneen polttoainesäiliöt puhtaaksi ja tästä mahdollisesti irtoavasta liasta tulee ongelma, jos sitä ei osata ottaa huomioon.

Uusi E10- polttoaine sisältää 10 % etanolia. Liuottava ominaisuus on myös syynä siihen, ettei alkoholia merkittävästi sisältävä polttoaine sovellu käytettäväksi kaksitahtimoottoreissa. Jäädessään kaksitahtimoottorin kampikammioon polttoaine pesee laakeripinnoilla olevan öljykalvon pois ja puhtaaksi peseytyneet laakeripinnat alkavat ruostua.

Polttoaineen vaihto voi tuoda satojen eurojen laskun veneilijälle

Käytännössä vain upouudet veneet, joissa on uusi ja käyttämätön nelitahtimoottori, toimivat takuuvarmasti ja moitteettomasti E10-polttoaineella. Jos taas vene tai moottori on käytetty, saattaa edessä olla jopa satojen eurojen arvoinen muutostyö.

Polttoaineeseen liittyviä avoimia kysymyksiä on vielä useita. Epäselvää on ainakin polttoaineen tarkka soveltuvuus ja sen hintataso. Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen luottaa kuitenkin, että polttoainetoimijat kantavat vastuunsa avoimista kysymyksistä.

- Luotan siihen, että ennen kuin ollaan tammikuun ensimmäisessä päivässä, niin öljyala on itse laatinut näihin toimittajan esittämiin kysymyksiin vastauksensa. Ja pidän aivan välttämättömänä, että kuluttajat tässä kohtaa tietävät kaikki nämä kysymykset; minkä hintaista se tulee olemaan ja minkälaiseen autoihin se sopii.

Jos E10 tulisi markkinoille tänään, sen hinta olisi jokseenkin sama kuin 95-oktaanisen bensiinin. E10:n hinnan määrittävät tammikuussa etanolin ja raakaöljyn maailmanmarkkinahinta yhdessä uusiutuvan verotuksen kanssa.

Lue myös:

    Uusimmat