Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tutkinta paljasti 18 riskiveturia Suomessa: Vaara kaikille rautateiden käyttäjille

Tampereen rautatieaseman läheisyydessä raiteilta suistunut Fenniarailin tavarajunan veturi tukki raiteen marraskuussa 2023.
Tampereen rautatieaseman läheisyydessä raiteilta suistunut Fenniarailin tavarajunan veturi tukki raiteen marraskuussa 2023.Lukijan kuva
Julkaistu 22.11.2024 11:20
Toimittajan kuva
Jukka Auramies

jukka.auramies@mtv.fi

@Auramies

Raiteilta syöksyneen tavarajunan onnettomuustutkinta paljasti lukuisia turvallisuuspuutteita rautateillä.

Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan Suomessa on 18 dieselveturia, joilla on riski suistua raiteilta. Yksi niistä suistui etummaisen telinsä osalta raiteilta Tampereella aseman pohjoispuolella 30. marraskuuta 2023. 

Otkesin mukaan onnettomuuden aiheutti kulunut vaihteen osa, veturityypille ominaiset, kiskoihin kohdistuvat suuret poikittaisvoimat sekä veturin kuluneet pyöräkerrat.

Otkes listasi turman paljastaneet raideturvallisuuden puutteet:

  • Vaihde oli akuutin kunnossapidon rajalla. Tämä poikkeama oli havaittu, mutta radan kunnossapitäjä ei reagoinut poikkeamaan, sillä ratapihan kunnostushanke oli suunnitteilla. 
  • Viranomaisvalvonta kohdistuu vain yksittäisten toimijoiden turvallisuusjohtamisjärjestelmiin (SMS) asiakirjatasolla. Useamman toimijan yhteistyötä vaativat asiat jäävät helposti huomaamatta. 
  • Vaihteiden kunnossapito-ohjeistus ei ole selkeä.
  • Veturin rakenteen vaikutukset rataan todennettiin mittauksin, mutta toimenpiteisiin niiden korjaamiseksi ei ryhdytty. 
  • Veturin pyörät olivat lähellä käyttörajamittaa.  

– Suistumisuhka onnettomuudessa olleen veturin kaltaisilla, tavaraliikenteessä käytettävillä, 6-akselisilla, dieselvetureilla on läsnä ja mahdollinen. Puhumme kansallisella tasolla 18 veturista. Ne kuitenkin liikkuvat yleisellä rataverkolla koko ajan. Suistuminen voi myös aiheuttaa vaaraa muille rataverkon käyttäjille, kertoo Otkesin tutkinnanjohtaja Lasse Laatta.

Laatan mukaan rautatiealan turvallisuusjohtaminen ja omavalvonta ei ole riittävällä tasolla. Riskinhallintaa on parannettava.

– Radan ja sitä käyttävän kaluston on oltava yhteensopivia ja niiden yhteensopivuuden raja-arvot on määriteltävä selkeästi huomioiden niiden yhteisvaikutus. Vaihteiden tarkastuksen ja kunnossapidon on kuljettava käsi kädessä. Kunnossapidolle täytyy myös saada selkeät raja-arvot.

Otkes antaa neljä suositusta, joilla puututaan vaihteen kunnossapidon ja tarkastuksen raja-arvoihin ja mittausmenetelmiin, radan kunnossapidon hoitoon, kaluston pyörien tarkastukseen ja kunnossapitoon sekä rataverkon toimijoiden yhteistoimintaan riskien hallinnassa. Näin huoltovarmuus ja ihmishenget säilyvät.

– Meillä ei yksinkertaisesti ole varaa pitkiin katkoihin liikenteessä – ja vielä pahempaa, ihmishenkien menetykseen. Onnettomuuteen johtaneisiin syihin voidaan puuttua ja niitä voidaan poissulkea, Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja Kurt Kokko kommentoi.

Katso lisää: Kuvat näyttävät: Näin veturi suistui raiteilta Tampereella

Lisää aiheesta:

Koko kaukojunaliikenteen pysäyttäneen "kiskomontun" syy selvisiTämä kaikki oli pielessä Espoossa romahtaneessa sillassa, jonka kuntoa ei valvonut kukaan – yli 20 lasta loukkaantui, kuudelle pysyvät vammatRaportti Kemijärven tasoristeysonnettomuudesta on synkkää luettavaa: Paikalliset tiesivät risteyksen vaarallisuuden – suunnitelmaa riskien poistamiseksi ei ollutTurvavyökään ei olisi pelastanut Kuopion turman uhreja – tutkijat esittävät busseihin uusia turvalaitteita, jotta vastaavalta vältyttäisiin: Lue kuusi suositustaNeljä kuolonuhria vaatineen Raaseporin tasoristeysturman onnettomuustutkinta valmis – tulokset julki tänäänLiikennevirasto: VR Trackin rataverkolla ollut laiminlyöntejä eri puolilla Suomea
JunaonnettomuudetTampereKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Junaonnettomuudet
  • 14.9.17:27
    Venäjä

    Kaksi junaa suistunut raiteilta Venäjällä, yksi kuoli: Ukraina otti vastuun sabotaasista

  • 12.9.16:11
    Turku

    Rantaradan liikenne pysähtynyt Kupittaan ja Salon välillä onnettomuuden vuoksi

  • 7.9.20:21
    Junat

    Kaksi tavarajunaa suistunut raiteilta Ruotsissa – toinen ammuslastissa

  • 3.9.10:44
    Liikenneonnettomuudet

    Junaan pyrkinyt putosi laiturin ja junan väliin Helsingissä

  • 15.8.20:53
    Tanska

    Ainakin yksi kuollut ja useita loukkaantunut junaturmassa Tanskassa