Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tuotteiden eettisyys ohjaa ostopäätöksiä

Reilun kaupan merkki
Reilun kaupan merkkiCopyright MTV Oy 2002
Julkaistu 19.09.2002 19:59

Tuotteiden eettisyys on noussut entistä tärkeämmäksi asiaksi ostopäätöstä tehtäessä. Vajaat 40 prosenttia suomalaisista uskoo, että kuluttajilla on riittävästi mahdollisuuksia edistää eettistä kaupankäyntiä. Lähes 70 prosenttia kuluttajista sanoo tuotteiden eettisyyden vaikuttavan ostopäätösten tekemiseen. Tiedot käyvät ilmi Jyväskylän yliopistossa tehdystä pro gradu -tutkimuksesta, johon haastateltiin yli 700 ihmistä eri puolilta Suomea.

Tutkimukseen haastatelluista reilut 90 prosenttia pitää erittäin tai melko tärkeänä sitä, että yritykset toimivat eettisesti kaupankäynnissään. Yritysten eettisyys määriteltiin tutkimuksessa vastuulliseksi kaupankäynniksi, jossa ihmisoikeuksia kunnioitetaan, ympäristöstä huolehditaan ja lapsityövoimaa ei käytetä.

Yritysten antamaan informaatioon oman toiminansa eettisyydestä suhtauduttiin vastaajien keskuudessa melko kriittisesti. Ainoastaan 2,1 prosenttia haastatelluista katsoi, että yritysten itsensä antamaa informaatiota voi pitää täysin luotettavana. Melko luotettavina yritysten antamia tietoja piti noin 60 prosenttia vastaajista. Eettisimmiksi yrityksiksi vastaajat mainitsivat K-kapparyhmään kuuluvat liikkeet, suomalaiset yritykset ja S-kaupparyhmään kuuluvat liikkeet.

Parhaiten yritysten eettisyydestä kertovat vastaajien mukaan lehdet ja kirjallisuus, kuluttajaviranomaiset ja tuotemerkki ja -seloste. Haastateltujen mielestä erityisesti kauppojen, valmistajien ja tiedotusvälineiden tulisi informoida tavallisia kuluttajia tuotteiden eettisyydestä.

(Mtv3-Finfood)

Lisää aiheesta:

Taudit kaatavat nyt kansaa sänkyyn: Kolme keinoa, joilla helpotat oireitaTippurin hoitoon läpimurtoJoulukinkku voi epäonnistua jo ennen uunia – ethän tee näin?Voiko lauluhäpeästä päästä eroon? Toimittaja testasiKuusitrenditkin muuttuvat: "Disney-pullukka" on historiaa – tällaisen kuusen suomalaiset nyt haluavatLidlin kahvista paljastui epäselvyyksiä – Finnwatch jyrähtää: Jätä ostamatta
Lifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Lifestyle
  • Eilen18:58
    Flunssa

    Taudit kaatavat nyt kansaa sänkyyn: Kolme keinoa, joilla helpotat oireita

  • Eilen17:32
    Sairaudet ja taudit

    Tippurin hoitoon läpimurto

  • Eilen16:43
    Jouluruoka

    Joulukinkku voi epäonnistua jo ennen uunia – ethän tee näin?

  • Eilen14:13
    Musiikki

    Voiko lauluhäpeästä päästä eroon? Toimittaja testasi

  • Eilen11:54
    Joulu

    Kuusitrenditkin muuttuvat: "Disney-pullukka" on historiaa – tällaisen kuusen suomalaiset nyt haluavat