Tuotteiden eettisyys ohjaa ostopäätöksiä

Tuotteiden eettisyys on noussut entistä tärkeämmäksi asiaksi ostopäätöstä tehtäessä. Vajaat 40 prosenttia suomalaisista uskoo, että kuluttajilla on riittävästi mahdollisuuksia edistää eettistä kaupankäyntiä. Lähes 70 prosenttia kuluttajista sanoo tuotteiden eettisyyden vaikuttavan ostopäätösten tekemiseen. Tiedot käyvät ilmi Jyväskylän yliopistossa tehdystä pro gradu -tutkimuksesta, johon haastateltiin yli 700 ihmistä eri puolilta Suomea.

Tutkimukseen haastatelluista reilut 90 prosenttia pitää erittäin tai melko tärkeänä sitä, että yritykset toimivat eettisesti kaupankäynnissään. Yritysten eettisyys määriteltiin tutkimuksessa vastuulliseksi kaupankäynniksi, jossa ihmisoikeuksia kunnioitetaan, ympäristöstä huolehditaan ja lapsityövoimaa ei käytetä.

Yritysten antamaan informaatioon oman toiminansa eettisyydestä suhtauduttiin vastaajien keskuudessa melko kriittisesti. Ainoastaan 2,1 prosenttia haastatelluista katsoi, että yritysten itsensä antamaa informaatiota voi pitää täysin luotettavana. Melko luotettavina yritysten antamia tietoja piti noin 60 prosenttia vastaajista. Eettisimmiksi yrityksiksi vastaajat mainitsivat K-kapparyhmään kuuluvat liikkeet, suomalaiset yritykset ja S-kaupparyhmään kuuluvat liikkeet.

Parhaiten yritysten eettisyydestä kertovat vastaajien mukaan lehdet ja kirjallisuus, kuluttajaviranomaiset ja tuotemerkki ja -seloste. Haastateltujen mielestä erityisesti kauppojen, valmistajien ja tiedotusvälineiden tulisi informoida tavallisia kuluttajia tuotteiden eettisyydestä.

(Mtv3-Finfood)

Lue myös:

    Uusimmat