Tuomisen analyysi: Toinen Citroen hyötyi taktikoinnista, toinen kärsi

Sebastien Loeb.
Sebastien Loeb.
Julkaistu 26.03.2011 14:45(Päivitetty 26.03.2011 14:49)

Portugalissa nähtiin odotettu tilanne. Citroenin tehdaskuskit olivat aamun ensimmäisellä EK:lla suorastaan ylivoimaisia ja jättivät Fordin suomalaiset nuolemaan näppejään. Tämä johtui suurelta osalta siitä, ettämolemmat taktikoivat lähtöpaikkansa Fordien perään tämän päivän erikoiskokeille.

Mutta taktikointi osui myös omaan nilkkaan. Mikko Hirvonen kärsi rengasrikon päivän toisella EK:lla ja perässä tullut Sebastien Loeb joutui ajamaan edellä menneen Hirvosen pölyssä. Näin ei olisi tapahtunut, jos lähtöpaikka olisi ollut Mikon edellä. Loeb oli EK:n maalissa suorastaan raivoissaan! Rallissa voi tällaista tapahtua, joten siinä suhteessa raivoaminen on täysin turhaa.

Kun jättäytyy toisen taakse, niin siinä ottaa tavallaan tietoisen riskin siitä, että joku voi olla edessä ja pölyä saattaa näin nousta. Muistan kun olimme Toni Gardemeisterin kanssa San Marinossa ajamassa Italian mestaruussarjan osakilpailun vuonna 2009. Viimeisellä EK:lla Subarustamme meni takarengas ja takana tullut joutui ajamaan pölyssä. Kyseinen italialainen oli tilanteesta myös aika kuumana, mutta Toni totesi hänelle tyynesti: "joskus mä olen ajanut pölyssä ja nyt oli sun vuoro, pahoittelut". Niin se vain on!

Mutta kilpailullisesti täytyy sanoa, että Ogierin vauhti on suomalaisittain pelottavan kovaa. Ogier on ollut päivän kolmella EK:lla peräti 23,6 sekuntia nopeampi kuin Latvala.