Tulli: Autoverotus vie voimavarat

Tulli on joutunut tinkimään rikoksentorjunnasta autoveropäätösten viedessä tullivirkamiesten ajan.

Uudistettu käytettyjen autojen tuontiverotus vie tullin mukaan sen resursseja muilta tärkeiltä tehtäviltä.

Tullilaitoksen pääjohtaja Tapani Ehrling sanoo, että tuontiautojen verotuksen käsittelyyn on jouduttu siirtämään väkeä mm. rikostentorjunnasta. Rikostorjuntaosasto haluaa väkensä takaisin, ja myös EU:n ja Venäjän välisen kaupan tehtävät kärsivät tullauksen resurssipulasta.

Myös tullin verotusosaston johtaja Reijo Virtanen harmittelee henkilöstön vähyyttä.

- Tulli sai kaksinkertaistettua henkilöstönsä 60:stä 120:n, samaan aikaan autojen tuonti kuitenkin 15-kertaistui ja maahan ryhdyttiin tuomaan enemmän autoja, joita ei ole ennen Suomen markkinoilla ollut, Virtanen selvittää.

Autojen verotustietojen selvittäminen on aikaaviepää puuhaa, sillä tuontiveroa määrättäessä on selvitettävä käytetyn auton nykyisen hinnan lisäksi myös sen alkuperäinen hinta uutena.

- Normaalitapauksessa auton veroprosentti täytyy selvittää siltä vuodelta, jona ajoneuvo oli uusi. Verotustietoja ei ole arkistossa esimerkiksi vuodelta 1989, joten auton markkinahinta tuona vuonna on selvitettävä erikseen. Lisäksi vielä pitää selvittää käytetyn ajoneuvon nykyinen hinta. Mitä vanhempi vehje, sitä enemmän hinnassa on hajontaa, mikä tekee vertailun vaikeammaksi. Pahimmissa tapauksissa arvion viemiseen kuluu päiviä. Meillä on Hämeenlinnassa erityinen nk. markkina-arvoryhmä, jonne keskitetään hankalimmat arvojen ja hintojen etsimistapaukset. Käsittelyn nopeus riippuu sitten tietysti siitä, mikä heidän tilanteensa kulloinkin on, Virtanen kertoo.

Eniten hankaluuksia tuottavat verotusosaston johtajan mukaan sellaiset ajoneuvot, joita tuodaan Suomeen ensimmäistä kertaa.

- Vaikeimpia tapauksia ovat sellaiset autot tai moottoripyörät, joita ei ole koskaan aiemmin maassamme myyty tai ollut. Suomi on niin pieni maa, että kaikkia malleja ei tuoda maahan.

Auton Suomeen tuoneille yksityishenkilöille harmillista on se, että autokauppojen veropäätökset käsitellään ensin.

- On otettava huomioon, että vaikka yksityishenkilön autoverotuksen saaminen saattaa kestää neljä viikkoa tai jopa pari kuukautta ei se tarkoita sitä, että kyseisen auton tai moottoripyörän päätöksen tekeminen olisi kestänyt niin kauan. Viivästys johtuu siitä, että kolmen kuukauden tilapäisiä tarrakilpiä voidaan myöntää ainoastaan yksityistuojille. Sen sijaan autoliikkeiden myyntitarkoituksiin tuomien ajoneuvojen veroilmoitukset otetaan aina ensimmäisenä sisään, jotta bisnes pääsisi pyörimään. Yksityishenkilöt saavat sitten odottaa, sillä heillehän se merkitsee vain lisää korotonta maksuaikaa. Mutta itse päätöksen tekeminen ei usein kestä kauaakaan. Enin osa on helppoja tapauksia, jotka vievät vain tunnin tai pari, kuvaa Virtanen.

Tänä vuonna ajoneuvoja on tuotu maahan jo lähes 40 000. Tulli on saanut 23 000 valitusta tai oikaisupyyntöä vuoden 1998 jälkeen tuotujen autojen verotuspäätöksistä.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat