Tukholman jättityö on jo alkumetreillä ollut epäonninen.
Ruotsin infrapanostusten ylivertaisuus Suomeen nähden tulee hyvin esille vertailtaessa kummankin maan suurinta käynnissä olevaa tienrakennustyömaata.
Suomen tämän hetken suurin tietyö on 275 miljoonaa euroa maksava Lahden eteläinen ohikulkutie. Tampereen ja Kouvolan välinen valtatie 12 rakennetaan uudelleen niin, että se ei enää kulje Lahden keskustan lävitse.
Lahden uuden väylän pituus on 13 kilometriä. Sen erikoisin osuus on Liipolan kilometrin pituinen maantietunneli.
Kaksi vuotta sitten aloitetun kehätien rakentamisaikataulu on ainakin tähän saakka pitänyt varsin hyvin kutinsa. Tie saataneen avattua liikenteelle tämän vuoden lopussa.
Tukholman kehätie on ollut rakenteilla jo vuodesta 2015. 3,7 miljardia euroa vastaavalla summalla saadaan uusi läntinen ohitustie, joka erkanee nykyiseltä etelään vievältä E4-tieltä Kungens Kurvan kohdalla ja liittyy siihen taas Häggvikin tienoilla Tukholman pohjoispuolella.
Kehätiestä tulee 21 kilometriä pitkä. Siitä 18 kilometriä rakennetaan tunneliin. Kaikkiaan tunneleita tulee väylälle 55 kilometriä, kun huolto-, työ- ja liittymätunnelit lasketaan mukaan.
Tielle tulee kuusi osittain maanalaista eritasoliittymää ja tie on koko mitaltaan 3+3 -kaistainen.
