Tukholman kehätien rakentamisesta jättifloppi: Valmistunee vasta vuonna 2030, kustannukset 3,7 miljardia euroa

Tukholman jättityö on jo alkumetreillä ollut epäonninen.

Ruotsin infrapanostusten ylivertaisuus Suomeen nähden tulee hyvin esille vertailtaessa kummankin maan suurinta käynnissä olevaa tienrakennustyömaata.

Suomen tämän hetken suurin tietyö on 275 miljoonaa euroa maksava Lahden eteläinen ohikulkutie. Tampereen ja Kouvolan välinen valtatie 12 rakennetaan uudelleen niin, että se ei enää kulje Lahden keskustan lävitse.

Lahden uuden väylän pituus on 13 kilometriä. Sen erikoisin osuus on Liipolan kilometrin pituinen maantietunneli.

Kaksi vuotta sitten aloitetun kehätien rakentamisaikataulu on ainakin tähän saakka pitänyt varsin hyvin kutinsa. Tie saataneen avattua liikenteelle tämän vuoden lopussa.

Tukholman kehätie on ollut rakenteilla jo vuodesta 2015. 3,7 miljardia euroa vastaavalla summalla saadaan uusi läntinen ohitustie, joka erkanee nykyiseltä etelään vievältä E4-tieltä Kungens Kurvan kohdalla ja liittyy siihen taas Häggvikin tienoilla Tukholman pohjoispuolella.

Kehätiestä tulee 21 kilometriä pitkä. Siitä 18 kilometriä rakennetaan tunneliin. Kaikkiaan tunneleita tulee väylälle 55 kilometriä, kun huolto-, työ- ja liittymätunnelit lasketaan mukaan.

Tielle tulee kuusi osittain maanalaista eritasoliittymää ja tie on koko mitaltaan 3+3 -kaistainen.

Tukholman uutta kehätietä tarvitaan, koska nykyinen keskustan ohittava Essingeleden on varsin ruuhkainen. Essingeleden on Pohjoismaiden vilkkain tie ja sillä on 4+4 kaistaa.

Tukholman jättityö on jo alkumetreillä ollut epäonninen. Sen kustannukset ovat revenneet yli 300 miljoonalla eurolla eli suuremmalla summalla kuin koko Lahden kehätien kustannusarvio. Samalla kehätien valmistuminen on siirretty vuodesta 2026 vuoteen 2030.

Tukholman kehätien suunnittelu- ja rakennustöissä on tehty paljon virheitä.

Ensinnäkin arvioitu kymmenen vuoden rakennusaika on osoittautunut aivan liian lyhyeksi. Samoin tunnelin kallioperä on havaittu paljon huonommaksi kuin mitä suunnittelijat alunperin arvioivat.

Kenties suurin munaus tehtiin kuitenkin pääurakoitsijan valinnassa. Italialainen yhtiö hoiti työtä leväperäisesti ja niinpä Ruotsin tielaitos irtisanoi sopimuksen italialaisten kanssa näiden puutteellisten työolo- ja työtapojen takia.

Nyt asia on etenemässä oikeuteen ja italialaiset vaativat Vägverketiltä 80 miljoonan euron korvauksia.

Lue myös:

    Uusimmat