Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tukholman kehätien rakentamisesta jättifloppi: Valmistunee vasta vuonna 2030, kustannukset 3,7 miljardia euroa

/All Over Press
Julkaistu 26.04.2020 14:27

MTV UUTISET – KAUPPALEHTI

Tukholman jättityö on jo alkumetreillä ollut epäonninen.

Ruotsin infrapanostusten ylivertaisuus Suomeen nähden tulee hyvin esille vertailtaessa kummankin maan suurinta käynnissä olevaa tienrakennustyömaata.

Suomen tämän hetken suurin tietyö on 275 miljoonaa euroa maksava Lahden eteläinen ohikulkutie. Tampereen ja Kouvolan välinen valtatie 12 rakennetaan uudelleen niin, että se ei enää kulje Lahden keskustan lävitse.

Lahden uuden väylän pituus on 13 kilometriä. Sen erikoisin osuus on Liipolan kilometrin pituinen maantietunneli.

Kaksi vuotta sitten aloitetun kehätien rakentamisaikataulu on ainakin tähän saakka pitänyt varsin hyvin kutinsa. Tie saataneen avattua liikenteelle tämän vuoden lopussa.

Tukholman kehätie on ollut rakenteilla jo vuodesta 2015. 3,7 miljardia euroa vastaavalla summalla saadaan uusi läntinen ohitustie, joka erkanee nykyiseltä etelään vievältä E4-tieltä Kungens Kurvan kohdalla ja liittyy siihen taas Häggvikin tienoilla Tukholman pohjoispuolella.

Kehätiestä tulee 21 kilometriä pitkä. Siitä 18 kilometriä rakennetaan tunneliin. Kaikkiaan tunneleita tulee väylälle 55 kilometriä, kun huolto-, työ- ja liittymätunnelit lasketaan mukaan.

Tielle tulee kuusi osittain maanalaista eritasoliittymää ja tie on koko mitaltaan 3+3 -kaistainen.

Tukholman uutta kehätietä tarvitaan, koska nykyinen keskustan ohittava Essingeleden on varsin ruuhkainen. Essingeleden on Pohjoismaiden vilkkain tie ja sillä on 4+4 kaistaa.

Tukholman jättityö on jo alkumetreillä ollut epäonninen. Sen kustannukset ovat revenneet yli 300 miljoonalla eurolla eli suuremmalla summalla kuin koko Lahden kehätien kustannusarvio. Samalla kehätien valmistuminen on siirretty vuodesta 2026 vuoteen 2030.

Tukholman kehätien suunnittelu- ja rakennustöissä on tehty paljon virheitä.

Ensinnäkin arvioitu kymmenen vuoden rakennusaika on osoittautunut aivan liian lyhyeksi. Samoin tunnelin kallioperä on havaittu paljon huonommaksi kuin mitä suunnittelijat alunperin arvioivat.

Kenties suurin munaus tehtiin kuitenkin pääurakoitsijan valinnassa. Italialainen yhtiö hoiti työtä leväperäisesti ja niinpä Ruotsin tielaitos irtisanoi sopimuksen italialaisten kanssa näiden puutteellisten työolo- ja työtapojen takia.

Nyt asia on etenemässä oikeuteen ja italialaiset vaativat Vägverketiltä 80 miljoonan euron korvauksia.

Lisää aiheesta:

Mitä järkeä? Tyhjää moottoritietä remontoidaan kymmeniä kilometrejä Kaakkois-Suomessa Autot ja junat sukeltavat 18 kilometriä pitkään merenalaiseen putkeen Tanskan ja Saksan välillä – jättitunneli valmistuu vuosikymmenen lopullaYli 40 vuotta Helsingissä töissä käynyt Pekka ajoi uuden kehätien ensimmäisten joukossa – "Tämä on aivan erinomainen"MTV paikalla: Keilaniemen 100 miljoonan euron tunnelihanke tehtiin kerralla lopulliseen pituuteen – seuraavaksi luvassa tornitalojaOlisiko Helsingin ja Tallinnan välinen rautatietunneli kannattava? – Selvityksen tuloksista kerrotaan tänäänOnko tunneli Tallinnaan pian totta vai utopiaa?
RuotsiTukholmaUlkomaat

Tuoreimmat aiheesta

Ruotsi
  • Eilen11:35
    Ruotsin jengiväkivalta

    Ruotsissa poliisi muutti toimintaansa jengirikollisuuden kitkemiseksi – "Raha ajaa rikollisuutta"

  • to20:40
    Ukrainan sota

    Ruotsi ilmoitti miljardien sotilasapupaketista Ukrainalle

  • to05:39
    Ulkomaat

    Ministerien tiedotustilaisuudessa nähtiin hurja tilanne Ruotsissa – katso video

  • ke17:41
    Lait ja lainsäädäntö

    Ruotsi aikoo laskea rikosvastuun alaikärajaa 13 vuoteen

  • ma16:21
    Patria

    Ensimmäiset Patrian 6x6-miehistönkuljetusvaunut Tanskaan