Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Toto Wolff tarjosi oman versionsa Ferrarin rengasongelmiin: "Heillä ei ollut enää vaihtoehtoa"

8:16Max Verstappen dominoi F1-sarjaa – nousi Unkarissa voittoon hurjalla ajollaKatso videolta Unkarin GP:n onnistujat ja epäonnistujat.IMAGO/Marco Canoniero/ All Over Press
Julkaistu 01.08.2022 07:13
Toimittajan kuva
Eren Gürler

eren.gurler@mtv.fi

ErenGee

Mercedeksen tallipäällikkö Toto Wolff löysi selityksen Ferrarin epäonnistuneelle rengasstrategialle jo Unkarin osakilpailua edeltävistä tapahtumista.

Ferrarin Charles Leclerc onnistui nousemaan Unkarin GP:n kärkeen ja vaikutti jo siltä, että Leclerc karkaa voittoon. Monacolaisen vahva kilpailu kuitenkin mureni, kun miehelle laitettiin alle kovat renkaat hieman kisan puolivälin jälkeen.

Heti sen jälkeen, kun Leclerc oli saanut alleen kovat renkaat, muut rynnistivät Ferrari-kuljettajan ohi. Monacolainen jäi ensin Max Verstappenin jalkoihin ja muutama kierros myöhemmin Mercedeksen George Russell meni helposti Leclercin ohi.

Mercedeksen tallipäällikkö Toto Wolff tarjosi syyn Ferrarin ongelmille Unkarin kisaviikonlopun aikaisemmista päivistä.

– Luulen, että virhe tapahtui jo perjantaina tai lauantaina, kun he eivät säästäneet (kisaan) uutta keskikovaa rengassettiä, Wolff sanoi PlanetF1:n mukaan.

Leclerc lähti kilpailuun keskikovilla renkailla, toisin kuin esimerkiksi Russell, joka ampaisi matkaan pehmeillä renkailla. Leclercille vaihdettiin ensimmäisen varikkopysähdyksen aikana alle jälleen keskikova rengassetti. Koska kisassa pitää käyttää kahta eri rengasseosta, oli Leclerc pakotettu toisella pysähdyksellään vaihtamaan joko kovaan tai pehmään rengasseokseen. Ferrari teki toisen varikkopysähdyksen 30 kierrosta ennen loppua.

– Heillä ei ollut enää vaihtoehtoa. Jäljellä oli enää kova ja pehmeä rengassetti, ja pehmeälle setille oli liian aikaista, Wolff pyöritteli Leclercin tilannetta.

LUE MYÖS: Ferrarin tallipäällikkö selitteli rengasfiaskoa: "Sama strategia"

Hamilton varjoista toiseksi

Mercedes-kuljettajat ajoivat vahvan kilpailun. Lewis Hamilton nousi lopussa toiseksi, ja George Russell ajoi ruutulipulle kolmantena. Varsinkin Hamiltonin suoritus veti tallipäällikön suun hymyyn.

– Se, mistä Lewis tuli, on uskomatonta. Hän oli varjossa, ja kukaan ei oikeastaan kiinnittänyt häneen huomiota. Yhtäkkiä hän ajoi nopeampia aikoja kuin kärkitallit, Wolff suitsutti suojattiaan.

Max Verstappenin suoritus oli Unkarin osakilpailussa ylivertainen. Hollantilainen onnistui nousemaan voittoon lähtöruudusta kymmenen. Verstappen nousi Wolffin mukaan voittoon uhkapelin ansiosta. Hollantilainen teki toisen varikkopysähdyksensä jo kierroksella 39, ja onnistui ajamaan loppuun keskikovilla renkailla.

 – He ottivat riskin ja lopulta renkaiden käyttöikä osoittautui pidemmäksi kuin luulimme.

Vaikka Mercedekselle Unkarin kilpailu oli yksi kauden parhaista, ei Wolff vielä lähtenyt paukuttelemaan henkseleitään liikaa.

– Ainakin saimme tuloksen, jota voi työstää. Meillä oli todella huono perjantai, joten tiedämme, mitä emme saa tehdä. Teemme siis päinvastoin.

F1-kausi jatkuu noin kuukauden päästä Belgiassa.

– Spa on hyvin erilainen. Ei siis juhlita vielä, koska emme ole vielä huipulla.

Lisää aiheesta:

Mercedes tyrmäsi kuljettajansa epätavallisen ehdotuksen kesken Monacon GP:n – Toto Wolff tiukkana: "Ei puhettakaan"Max Verstappenin ennen lähtöä tekemä havainto alleviivaa Ferrarin jättimokaa – "Ajattelin, että ei missään nimessä"Miksi ihmeessä Ferrari pilasi Charles Leclercin voittosaumat? Näin italialaistalli selitti kuohuttavaa päätöstäF1-lehdistökatsaus: Valtteri Bottas vei Mercedeksen ”tuhon tielle” – Ferrarin kylkeen häpeätahraSergio Pérez pysäköi poikkeukselliseen paikkaan, Red Bull -pomo paljasti: katastrofi oli lähellä – "Olimme erittäin huolissamme"Lewis Hamilton lyttäsi surkean Mercedeksen: aiemmin loistanut taktiikkaosasto sortui alokasmaiseen virheeseen – "Minulla ei ole mitään sanottavaa"
MercedesFerrariToto WolffF1MoottoriurheiluUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

Mercedes
  • 28.10.11:45
    F1

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • 26.10.23:58
    F1-tulokset

    F1-kausi 2025: MM-pisteet ja tulokset

  • 26.10.23:50
    F1

    Lando Norris murskaavalla voitolla MM-kärkeen – näin Meksikon GP eteni

  • 18.10.14:49
    F1

    George Russell: Rakettimainen nousu F1-kuskien palkkalistalla

  • 15.10.16:42
    F1

    Mercedes julkisti ensi kauden F1-kuskinsa