MM-rallikauden viimeistä edellinen osakilpailu ajetaan viikonloppuna Sardiniassa. MM-sarjan Italian-osakilpailu on ajettu Sardiniassa vuodesta 2004 lähtien, ja ennen sitä saapasmaassa kaasuteltiin Sanremon rantakaupungin ympäristössä, asfaltilla. Vuonna 1999 Sanremossa nähtiin Tommi Mäkiseltä suoritus, jota jotkut pitävät hänen menestyksekkään uransa mykistävimpänä.
Mitsubishillä ajanut Mäkinen tavoitteli kaudella 1999 jo neljättä peräkkäistä MM-titteliään. Sanremossa ajettiin kauden kolmanneksi viimeinen osakilpailu, ja Mäkinen oli siihen lähdettäessä MM-sarjan kärjessä tasapisteissä Toyotan Didier Auriolin kanssa.
Mäkinen ei ollut Sanremossa suurin ennakkosuosikki. Se viitta oli aseteltu tukevasti ranskalaisen asfalttispesialistin Gilles Panizzin harteille. Panizzi ajoi Sanremossa Peugeot’n uudella 206 WRC:llä, jota pidettiin huomattavasti Mäkisen Mitsubishi Lancer Evo 6:ta parempana asfalttiautona. Lisäksi Panizzin tiedettiin harrastaneen Etelä-Euroopassa ajetuissa asfalttikisoissa vilunkipeliä ja käyneen harjoittelemassa pätkiä vasten sääntöjä.
– Gilles Panizzi Peugeot’n ratissa asfaltilla ja niillä teillä – hän oli suosikki Tommia vastaan, vuosina 1995–2000 Mitsubishin tiimimanagerina työskennellyt Phil Short sanoo Youtubesta löytyvällä videolla, jolla käydään läpi Mäkisen uraa.
Kun rallin toisesta päivästä oli ajamatta kaksi ek:ta, Panizzi ei kamppaillut voitosta Mäkistä vaan tallikaveriaan ja maanmiestään Francois Delecouria vastaan. Kaksikon ero 12 ek:n jälkeen oli 3,4 sekuntia Delecourin hyväksi. Mäkinen oli kolmantena, mutta ero Panizziin oli jo 43,9 ja Delecouriin 47,3 sekuntia.


