Tomi Tuomisen GP-ennakko: Monacossa monta voittajaehdokasta

Tomi Tuominen
Tomi TuominenCopyright Antti Puskala 2001
Julkaistu 22.05.2001 18:50

Euroopan kuuluisin ja legendaarisin kilparata Monaco vastaanottaa jälleen kuljettajat taistelemaan formula ykkösten maailmanmestaruuspisteistä. Kilparatana Monaco on ehdottomasti aikansa elänyt liian kapeana ja hitaana, mutta ilmapiirissään se on edelleen muita selkeästi edellä. Monacon voittoa arvostetaan yli muiden. Kaikki haluavat nousta Monacon palkintojenjakopaikalle noutamaan ykköspytyn.

Monacon voitot muistetaan selkeästi muita paremmin. Keke Rosbergin vuoden 1983 ykköstila nousi maamme pääuutisten ykkösaiheeksi. Keken voitoista vain ensimmäinen Dijonissa ajettu on helppo muistaa. Mika Häkkinen ajoi voittajana ruutulipulle vuonna -98, mutta on sen jälkeen kärsinyt epäonnesta kauden kovimmassa koitoksessa.

Nykykuljettajista Monacon ehdoton valtias on Michael Schumacher, jolla on hallussaan peräti neljä ykköstilaa. Muista tämän päivän kuljettajista vain McLaren-pilotit Häkkinen, David Coulthard ja Ligierillä yllävoittoon ajanut Olivier Panis ovat valloittaneet ruhtinaskunnan kapeat kadut. Paniksen voitto vuonna -96 todistaa sen, ettei tällä radalla tarvita kaikista tehokkainta autoa. Tuurilla ja varmuudella on valtavasti osuutta asiaan.

Monaco tunnetaan myös niinsanottuna kuljettajan ratana. Mika Salo, joka ei ole muilla radoilla koskaan tasaisesti menestynyt, on ajanut Monacossa aina loistavasti. Salo on koko uransa ajan antanut kalustossa tasoitusta, mutta Monacossa puntit ovat tasoittuneet huomattavasti. Tämä asetelma nostaa odotusarvoa myös Kimi Räikkösen suoritukselle. Räikkönen tunnetaan taitavana ja ennenkaikkea varmana autonkäsittelijänä, joten sijoittuminen jälleen pisteille on jopa todennäköistä.

Mika Häkkinen hakee Monacosta varmasti vain ja ainoastaan voittoa. Puheet maailmanmestaruudesta on ehkä jo unohdettu, vaikka ilmassa on aina jäljellä teoreettiset mahdollisuudet. Häkkisen mahdollisuudet mestaruuteen lepäävät nyt muiden kärkikuljettajien normaalia rajummassa epäonnessa ja lisäksi omien suorituksien olisi oltava ehkäpä astetta normaalia parempia. Kuusi-seitsemän peräkkäistä voittoa pitäisi Häkkisen vielä kamppailussa mukana, mutta tämä lienee rajua yliodotusta.

Michael Schumacher keskeytti viime vuonna jousituksen petettyä lähtösuoralla mutta olisi ilman sitä todennäköisesti viisinkertainen Monacon voittaja. Schumille kapeat ja taitoa vaativat mutkat sopivat, joten hän lähtee ensi viikonvaihteena kilpailuun ehdottomana ennakkosuosikkina. Neljään ykköstilaan mahtuu kaksi eri automerkkiä; kaksi voitoista on tullut Benettonilla ja kaksi Ferrarilla.

Kuljettajien mestaruustaistelussa Schumacher johtaa nyt neljässä pisteellä. Kauden kuudesta ensimmäisestä kilpailusta saldona on kolme voittoa, kaksi kakkostilaa ja yksi keskeytys. Sarjassa toisena olevan David Coulthardin sarja kertoo tasaisuudesta. Coulthard on ainoa kuljettaja, joka on ajanut jokaisessa kilpailussa pisteille; kahdesti voittaja, kahdesti toinen, kerran kolmas ja viides. Coulthardilta puuttuu vielä keskeytys, mikä tulee kauden aikana väistämättä eteen.

Schumacher-Coulthard -kaksikko on pisteissä selkeällä karkumatkalla. Coulthard on saanut rajusti lisää itseluottamusta ja on nousemassa McLaren kuljettajista vakavaksi mestariehdokkaaksi. Schumacher piti vielä ennen Itävaltaa Häkkistä pahimpana uhkanaan, mutta joutui pyörtämään lausuntojaan kilpailun jälkeen. Coulthard on noussut ikuisesta kakkosen roolistaan todella varteenotettavaksi voittajaehdokkakksi. Täytyy muistaa, että Coulthard puolustaa Monacon viime vuotista voittoaan ja McLaren on ollut viime viikolla ajetuissa Valencian testeissä murskaavan nopea.

Mitä tekee Williams?

Itävallan osakilpailu todisti sen, että maineikas tiimi on löytänyt vauhtinsa, mutta varmuudessa on vielä toivomisen varaa. Ensi viikonloppuna saatetaan nähdä jopa sellainen tilanne, että radan ensikertalainen Juan-Pablo Montoya nousee voittajaksi. Montoya on tottunut Cart-urallaan kapeisiin katuratoihin, joten Monaco on ikään kuin paaluuta entiseen. Kolumbialainen osoitti A1-Ringillä luonteensa. Ketään ei kunnioiteta, vaikka takana ajaisi kolminkertainen maailmanmestari.

Myös Jordanilta ja BAR:lta odotetaan hyviä suorituksia. Monet varmasti muistavat viime vuoden aika-ajot, jolloin keltaiset autot olivat lähellä yllättää kaikki. Lähtöruudut kaksi ja neljä vaihtuivat kuitenkin keskeytykseen. Aika-ajo kuitenkin osoitti sen, että juuri Monacossa on syytä varautua vaikka kuinka suuriin yllätyksiin. Jean Alesi oli vuosi sitten aika-ajojen seitsemäs Prostilla.

Huono lähtöpaikkakaan ei välttämättä merkitse pisteiden menetystä. Mika Salo ajoi viime vuonna viidenneksi startattuaan ruudusta 13. Viimeisillä kierroksillä nähtiin mielenkiintoinen tilanne, kun Sauberilla ajanut Salo piti McLarenin Mika Häkkisen takanaan. Suomalaiset ajoivat viimeisille pistesijoille.

Ferrarin tallimääräys Itävallassa puhuttaa edelleen. Ilkeintä asiassa on se, että kaikki tiesivät mitä on tulossa, mutta tallin kakkoskuski Rubens Barrichello unohti roolinsa hetkeksi aikaa. Protestin omainen temppu viimeisellä suoralla antoi ikävän jälkimaun koko touhuun. Jos sijoitusten vaihto oltaisiin tehty kuusi kierrosta ennen maalia, kukaan ei muistaisi koko asiaa. Tallimääräykset kuuluvat lajiin, sillä selvä. Myös vedonlyönnissä on syytä ottaa huomioon tämä seikka.

Lue koko GP-ennakko!

Teksti: Tomi Tuominen

Tuoreimmat aiheesta

F1