Timantit katoavat kullan postimyynnissä

Moni asiakas pettyy postimyynnissä koruistaan saamaansa hintaan: timanteista ja helmistä ei makseta mitään eikä niitä automaattisesti palauteta omistajalleen. Tällä keinolla kultaa ostavat firmat nostattavat kannattavuuttaan.

Ostajafirma irrottaa koruista erilaiset jalokivet ja helmet. Esimerkiksi Verkkokulta.fi ja Korutrahaksi.fi kertovat ehdoissaan selvästi, että irrotettavat osat jäävät postimyyntiyrityksen omaisuudeksi. Niitä ei palauteta asiakkaalle vaikka asiakas peruu kaupan.

Postikulta.com varoittaa erityisesti asiakkaita siitä, että korut vauriotuvat arvioinnissa, kun niistä irrotetaan osia. Irrottamiseen voidaan käyttää erilaisia happoja. Yritys kertoo, että nämä osat voidaan tuhota eikä niitä korjata, jos asiakas haluaa perua kaupan. Postikulta.com ei osta jalokivia tai puolijalokiviä vaan ne tulee poistaa koruista.

Kultapiste.fi - yrityksen ehdoissa yritys kertoo, ettei se sitoudu palauttamaan kiviä tai helmiä. Jos asiakas toivoo nämä takaisin, asiakkaan pitää ottaa yhteyttä Kultapisteen asiakaspalveluun.

45 minuuttia -ohjelma pääsi vierailulle erään kultafirman tiloihin, jossa neljä henkeä kävi läpi koruista irrotettuja kiviä. Timantteja ja jalokiviä oli paljon ja ne jäivät postimyyntiyritykselle "kaupanpäällisinä".

45 minuuttia ohjelma Kadonneiden sormusten metsästys keskiviikkona kello 20

Lue myös:

    Uusimmat