Tilaviinien sesonki alkaa jälleen

Tilaviinien sesonki käynnistyy juhannuksena ja on parhaimmillaan lomakauden aikana.

-Kotimaisista raaka-aineista tehtyjen tilaviinien suosio on kasvanut tasaisesti 10 prosentin vuosivauhtia. Tänä vuonna tilaviiniyrittäjät arvioivat myyvänsä marja- ja hedelmäviinejä lähes 400 000 litraa sekä väkeviä alkoholijuomia noin 20 000 litraa, sanoo Suomen Tilaviiniyrittäjät ry:n tiedottaja Maria Tigerstedt Mustila Viini Oy:stä Elimäeltä.

Tigerstedtin mukaan myös tilaviinien arvostus on kasvanut.

-Olen ilolla pannut merkille, että nyt ollaan sulattelemassa jäätä myös ravintola-alan ammattilaisten silmissä. Tuotteet alkavat olla salonkikelpoisia, sillä niiden laatu on parantunut vuosien aikana. Viinit maistuvat rehdisti kotimaisille marjoille ja hedelmille eikä apinoitu rypäletuotteita. Myös liköörit ovat maultaan kuin ennen vanhaan hyvään aikaan.

Marjaviinien tekninen laatu on niinikään parantunut.

-Nyt maltetaan tuotteita tehdä kunnolla. Ammattitaito on kasvanut kaiken aikaa. Silti kannattaa muistaa, että kullakin viinitilalla ovat aina omanlaisensa, yksilölliset tuotteet. Makuja ja niiden yhdistelmiä on lukemattomia.

Viinitilojen tarjonta on kesälomalaisia ajatellen myös monipuolista.-Tarjolla on myös muutakin kuin viiniä. Usealla tilalla on maatilamatkailua, ruokailua, suoramyyntiä ja jalosteita. Nämä tarjoavat kivan lisän kesälomalaisille.

Paikallisia likööreitä ja väkeviä kannattaa udella Alkosta

-Väkevien alkoholijuomien tuotantomäärä viinitiloilla on marginaalinen, koska myynti tapahtuu anniskeluna tai Alkon kautta. Viinitiloilta näitä tuotteita ei voi myydä pulloissa.

Pientä joustoa Alko antoi viime vuodenvaiheessa. Tuolloin Alko höllensi tilausvalikoiman myyntiehtoja siten, että myös pienet Alkon myymälät voivat pitää hyllyissään esimerkiksi paikkakunnalla tuotettuja likööreitä ja vahvempia alkoholijuomia. Aikaisemmin näiden tuotteiden määrä oli rajoitettu kolmeen tuotteeseen, ja vain tietyn kokoiset myymälät saivat myydä niitä.

-Nyt myymäläkoosta riippumatta hyllyissä voi olla vaikka 10 tuotetta. Ja jos jotain haluamaansa tuotetta ei ole tarjolla, niin myymälähenkilökuntaa kannattaa houkutella hankkimaan sitä, Maria Tigerstedt kehottaa.

Viinitilat toivovat edelleen, että väkevien toimitusmyynti sallittaisiin asiakkaalle esimerkiksi postitse, jolloin kesälomapaikkakunnaltaan palannut asiakas saisi toivomansa likööripullon helpommin kuin hakemalla se esimerkiksi 300 kilometrin päästä. Asia tulee ajankohtaisemmaksi internetin välityksellä tapahtuvan verkkokaupan kasvaessa.

Suomessa tilaviinilupia on vuoden 1995 jälkeen myönnetty noin 50. Näistä 38 on mukana yhteiskampanjassa "Elämyksiä suomalaisista tilaviineistä". Kampanjassa mukanaoleville 28 viinitilalle on myönnetty oikeudet käyttää tuotteissaan Joutsenlippu-tunnusta.

MTV3-Finfood

Lue myös:

    Uusimmat