Tietosuojavaltuutettu puuttunut tekstiviestimainontaan

Sähköisen viestinnän tietosuojalain mukaan tekstiviesti- ja sähköpostimainontaan tarvitaan yleensä kuluttajan ennakkosuostumus. Moni yritys ei kuitenkaan piittaa tästä.

Useat yritykset ovat joutuneet muuttamaan kännykkään kohdistuvia mainoskampanjoitaan viranomaisten vaatimuksesta. Joitakin kampanjoita on myös lopetettu.

Tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnio on viime syksystä lähtien tutkinut kymmeniä tapauksia, joissa mainonta on ollut lainvastaista, kertoo Helsingin Sanomat.

Tekstiviestimainontaa säätelee viime syyskuussa voimaan tullut sähköisen viestinnän tietosuojalaki, jonka mukaan tekstiviesti- ja sähköpostimainontaan tarvitaan yleensä kuluttajan ennakkosuostumus. Lehden mukaan laissa on kuitenkin poikkeus: Yritys voi lähettää mainoksia matkapuhelimeen, jos asiakas on aiemmin ostanut samantyyppisiä tuotteita tai palveluita.

Esimerkiksi viime syksynä Aarnio kehotti matkapuhelinpalveluja tarjoavaa Zediä muuttamaan palveluidensa kännykkämarkkinointia kuluttajilta tulleiden valitusten takia.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat