Teemaviikolla maistuu reilusti tuotettu kahvi

Valtakunnallista Reilun kaupan viikkoa vietetään 3. - 10. toukokuuta. Teemaviikon kunniaksi erityisesti seurakuntia haastetaan siirtymään reilun kahvin käyttäjiksi. Kirkon Ulkomaanapu on kehottanut kaikkia suomalaisia seurakuntia käyttämään Reilun kaupan kahvia, mikä tällä hetkellä maistuu jo 108 seurakunnassa.

Myös Kunta-alan ammattiliitto KTV on tehnyt päätöksen siirtymisestä Reilun kaupan kahviin keskustoimistollaan. - Siirtyminen reiluun kahviin täydentää tekemäämme kansainvälistä solidaarisuustyötä, kertoo kansainvälisen yksikön vastaava Merja Launis.

Reilua kahvia on ollut myynnissä Suomessa elokuusta 1999 alkaen. Viime vuonna Reilun kaupan kahvia myytiin noin 110 000 kiloa, mikä on yli 12 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna.

Teemaviikolla tapahtumia ympäri Suomea

Reilun kaupan viikko toteutetaan yhteistyössä Reilun kaupan puolesta ry:n, Maailmankauppojen liiton ja Kirkon Ulkomaanavun kanssa. Tempauksia ja tapahtumia järjestetään yli kahdellakymmenellä paikkakunnalla.

Viikon aikana järjestetään lähes sata tuotemaistatusta kaupoissa ympäri Suomea. Kahvilaketju Robert's Coffeen monissa pisteissä tarjotaan teemaviikolla vain Reilun kaupan kahvia ja viikko näkyy myös Unicafen yliopistoruokaloissa Helsingissä.

Norsumerkki kertoo oikeudenmukaisuudesta

Kahvi- tai teepaketin kyljessä oleva norsumerkki kertoo tuotteen olevan Reilun kaupan tuote. Merkki takaa, että viljelijä saa tuotteesta oikeudenmukaisen korvauksen. Merkki varmistaa myös, että tuote on valmistettu ympäristömääräyksiä noudattaen ja ilman lapsityövoimaa. Tuotteiden valmistuksessa on noudatettu kansainvälisen työjärjestön ILO:n sääntöjä, YK:n ihmisoikeuksien julistusta ja lapsen oikeuksien sopimusta.

Ensi syksynä lähes kaikki Euroopassa myytävät Reilun kaupan tuotteet merkitään samalla yhteiseurooppalaisella Reilun kaupan merkillä. Reilun kaupan kansainvälisen kattojärjestön FLO:n tavoitteena on ensi vuoden aikana korvata kansalliset tunnukset uudella logolla. Tarkoituksen on selkeyttää merkkiviidakkoa ja helpottaa kuluttajan elämää. Tällä hetkellä Euroopassa on käytössä seisemän erilaista Reilun kaupan logoa. Järjestelmä toimii 14 Euroopan maassa, joista ainoastaan Sveitsi on jättäytymässä logouudistuksen ulkopuolelle.

(MTV3-Finfood)

Lue myös:

    Uusimmat